Theoretical assumptions shaping creative attitude in preschool children

Keywords: Creativity, creative activity, the child's own activity, a creative attitude

Abstract

Aim of this paper is to present some theoretical and practical aspects of the development of creative attitude in preschool children. Firstly, the clarification of terminology was presented, introducing the broad theme of creativity, one’s own activity, creative activity and creative attitude of the child. Due to the variety of creative approaches to the child we have chosen humanistic approach which indicates that the child is creative. Creativity manifests itself in child's own activity, creating works that are the result of his imagination, which organizes and transforms the information from the outside world. It is linked to the development and is driven by the need to grow. In the second place, we drew attention to the factors that favor the development of creative attitude in preschool children. The division on the conditions, context and environment helps to understand the complexity of this phenomenon. It also provides concrete evidence for the practice of teaching. At the end of the article we examine the basis of pre-school education program published in 2009 in order to identify the objectives and content that stimulate the development of children's creative attitude. The main demand and the application that results from an analysis of the literature is to help the teacher to notice and to realize that his job is to create an environment in which children can freely express themselves, and process the new reality for self-realization. The need for change in the approach to the role of the teacher was noted. He is to be a child companion, creating for him the situations to resolve.

References

Edukacja kreatywna, red. E.A. Zwolińska, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2005.

Feriere A., Breve initiation a l’Education Nouvelle, Ed. Bourrelier, Paryż 1951.

Gloton R., Clero C., Twórcza aktywność dziecka, przekł. I. Wojnar, WSiP, Warszawa 1976.

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków 2012.

Klus-Stańska D., Konstruowanie wiedzy w szkole, Wydawnictwo UW-M, Olsztyn 2002.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005.

Kujawiński J., Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych, WSiP, Warszawa 1990.

Malicka M., Uroki i trudy twórczego życia, Wydawnictwo NK, Warszawa 1982.

Mądrzycki T., Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw, WSiP, Warszawa 1977.

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego, Dz. U. z dn. 15 stycznia 2009 r. nr 4, poz. 17.

Popek S., Zdolności i uzdolnienia twórcze – podstawy teoretyczne, [w:] Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, red. S. Popek, WSiP, Warszawa 1988, s. 9-39.

Przetacznik-Gierowska M., Zmiany rozwojowe aktywności i działalności jednostki, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, red. M. Przetacznik-Gierowska, M. Tyszkowa, PWN, Warszawa 2000, s. 151-189.

Puślecki W., Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów, Impuls, Kraków 1999.

Read H., Wychowanie przez sztukę, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1976, [Wstęp I. Wojnar, s. XLVII].

Schulz R., Twórczość – społeczne aspekty zjawiska, PWN, Warszawa 1990.

Szmidt K. J., Pedagogika twórczości, Pedagogika GWP, Gdańsk 2007.

Szuman S., Aktywność własna jako czynnik rozwoju dziecka w okresie 7-14 lat, „Nowa Szkoła”, (1956) 6, s. 565-567

Tyszkowa M., Aktywność i działalność dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1977.

Uszyńska-Jarmoc J., Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Trans Humana, Białystok 2007.

Wojnar I., Humanistyczne intencje edukacji, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2000.

Wojnar I., Przedmowa do wydania polskiego, [w:] R. Gloton, C. Clero, Twórcza aktywność dziecka, przekł. I. Wojnar, WSiP, Warszawa 1976, s.13-33.

Published
2016-07-06
How to Cite
Surma, B. (2016). Theoretical assumptions shaping creative attitude in preschool children. Elementary Education in Theory and Practice, (26/4), 13-28. Retrieved from https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/312