The Role of Family and Preschool in Shaping Social Competencies in Preschool-Aged Children

Keywords: social competences, interpersonal skills, roles of family, roles of kindergarten, emotional and social skills training

Abstract

The purpose of this article is to highlight the importance of social competencies and the need to develop them in preschool-aged children. It also aims to demonstrate the roles and tasks of parents and preschool teachers in shaping these competencies in children. The analysis focuses on selected definitions of social competencies and the provisions of the Preschool Education Curriculum, as well as on two functions of the family: educational and socializing, which are particularly important for the development of children’s social competencies. The research problem concerns the role and tasks of parents and preschool teachers in shaping the social competencies of preschool-aged children. To answer this question, an analysis of selected psychological and pedagogical texts was conducted using the desk research method.

Human beings are social creatures; for proper development and effective functioning, they should establish appropriate relationships with other people. This also applies to the youngest generation. Developing emotional and social competencies, especially interpersonal skills, can help children establish satisfying relationships with their peers and reduce the risk of undesirable behaviours. The primary responsibility for educating and socialising children lies with their parents. In carrying out the educational and socialising functions, preschools should support them, hence the importance of cooperation between parents and preschool teachers.

References

Adamski, F. (2006). Funkcje rodziny. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI w. (s. 309). Wydawnictwo Akademickie „Żak”

Adamski, F. (2010). Znaczenie wychowania w rodzinie dla rozwoju osobowego dziecka. W: F. Adamski (red.), Wychowanie w rodzinie (s. 7–20). Wydawnictwo „Petrus”.

Artymiak, M. i Pawelec, M. (2019). Kształtowanie kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci w wieku przedszkolnym jako wyzwanie dla rodziców i nauczycieli. Roczniki Teologiczne, 66(10), 49–60.

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka (A. Wojciechowski, tłum.). Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Czub, M. (2014a). Diagnoza przebiegu rozwoju społeczno-emocjonalnego. W: M. Czub (red.), Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat (s. 25–38). Instytut Badań Edukacyjnych.

Czub, M. (2014b). Rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych dziecka. W: M. Czub (red.), Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat (s. 11–24). Instytut Badań Edukacyjnych.

Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Filipowicz, M. (2017). Rodzina jako pierwsze środowisko wychowawcze – zadania i ideał wychowawczy – z perspektywy nauczania Kościoła, Łódzkie Studia Teologiczne, 1, 127–146.

Kaszlińska, K. (2015). Diagnozowanie kompetencji społecznej dzieci przedszkolnych – możliwości i ograniczenia. Przegląd Pedagogiczny, 1, 209–222.

Kawula, S. (2006). Rodzina jako grupa i instytucja opiekuńczo-wychowawcza. W: S. Kawula, J. Brągiel i A.W. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki (s. 47–81). Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kęska, A. (2019). Funkcje rodziny w badaniach pieczy zastępczej. Polityka Społeczna, 2, 19–23.

Kielar-Turska, M. (2011). Średnie dzieciństwo – wiek przedszkolny. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka (s. 202–233). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Knopp, K.A. (2013). Kompetencje społeczne – pomiar i aplikacja praktyczna. https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=6641

Lubowiecka, J. (2013). Kompetencje społeczne dzieci w sytuacjach edukacyjnych w przedszkolu. W: H. Sowińska (red.), Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej (s. 367–395). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Markowicz, L. (2008). Jak rozwijać i doskonalić umiejętności interpersonalne uczniów. Świetlica w Szkole, 1, 9–10.

Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Wydawnictwo Liberi Libri.

Matczak, A. (2007). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych. KKS. Podręcznik. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Miśkowiec, E. (2012). Kształtowanie umiejętności kontaktów społecznych dziecka w rodzinie i przedszkolu. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 3, 23-31.

Piecuch, E. (2016). Rodzina jako przestrzeń rozwijania umiejętności społecznych dziecka. Wychowanie w Rodzinie, 13(1), 343–358.

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Zał. 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. z późn. zm. Dz. U. 2017, poz. 356.

Popławska, A. (2015). Nauczyciel jako kreator przestrzeni edukacyjnej wspierającej rozwój kompetencji podmiotowych dziecka. W: S. Guz, M. Centner-Guz i I. Zwierzchowska (red.), W trosce o rozwój i wczesną edukację dziecka (s. 165–180). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Smykowski B. (2005). Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 165–206). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Żmudzka, M. (2018). Wspomaganie kompetencji emocjonalnych i społecznych dziecka w wieku przedszkolnym. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki. Edukacja – Rodzina – Społeczeństwo, 3, 37–60.

Published
2024-06-27
How to Cite
Kalinowska-Witek, B. (2024). The Role of Family and Preschool in Shaping Social Competencies in Preschool-Aged Children . Elementary Education in Theory and Practice, 19(2 (73), 11-24. https://doi.org/10.35765/eetp.2024.1973.01