A Sense of the Participation of Teachers of Early Childhood Education in Educational Transformations. A Report on Research

Keywords: early childhood education, educational transformation, teacher, participation, reform

Abstract

The object of the conducted research was to gauge a sense of the participation of teachers of early childhood education in educational transformations. The aim of the study was to determine the teachers’ understanding of the notion of educational transformation, examine their attitude to changes occurring in education and the perceived level of participation in the introduced changes. The survey research using opinion poll techniques was conducted in the school year 2015/2016 among 96 teachers in the Silesia and Małopolska Provinces. In their statements, the interviewed teachers indicated a tendency to an adaptive perception of their functioning within the changes in education. Furthermore, the teachers perceive barriers in their participation in the educational changes both in formal-organizational and competence dimensions. Although they believe that changes in education are extremely important and should be made, the authorship of changes is not an object of action of many of the respondents. The results obtained within the study are a challenge for educational institutions in terms of training and improving teachers in taking action aimed at changing the way teachers think of themselves as animators of transformations in today’s rapidly changing educational reality.

References

Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Impuls, Kraków 2004.

Darling-Hammond L., Policy for Restructuring, [in:] The Work of Restructuring Schools, ed.

A. Lieberman, New York 1995.

Denek K., Nauczyciel. Między ideałem a codziennością, Wyd. Naukowe WSPiA, Poznań 2012.

Ekiert-Oldroyd D., Zmiany edukacyjne w oświacie: od paradygmatu zmiany do zmiany paradygmatu, „Chowanna” (2006)1.

French J.R. P., Israel J., Aas A., An Experiment in Participation in Norwegian Factory,

„Human Relations” (1960)13.

Fullan M., The New Meaning o f Educational Change, London 1991.

Hellwig J., Reformy edukacyjne w Polsce. Tradycje i współczesność, „Rocznik Pedagogiczny”, (2000)23.

Hopkins D., Ainscow M., West M., Sens zmian edukacyjnych, [w:] Współczesne tendencje

w kierowaniu zmianą edukacyjną, red. D. Ekiert- -Grabowska, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 1997.

Iwanek D., Trudności związane z reformą systemu edukacji. „Nowa Szkoła” (1999)9.

Kołodziejczyk J., Partycypacja uczniów, rodziców i nauczycieli w zarządzaniu szkołą, [w:]Ewaluacja w Nadzorze pedagogicznym. Refleksje, red. G. Mazurkiewicz, Wyd. UJ, Kraków 2011.

Kwiatkowska H., Edukacja nauczycieli. Konteksty - kategorie - praktyki, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 1997.

Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, GWP, Gdańsk 2005.

Kwieciński Z., Reforma systemu edukacji i warunki konieczne do jej realizacji, [w:] Uwagi

i propozycje do projektu reformy systemu edukacji, red. E. Putkiewicz, M. Zachorska, ISP, Warszawa 1998.

Kwieciński Z., Socjopatologia edukacji, Mazurska Wszechnica Nauczycielska, Olecko 1995.

Malewski M, Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2010.

Mendel T., Partycypacja w zarządzaniu współczesnymi organizacjami, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań 2002.

Nalaskowski A., Edukacja, która nie chce przeminąć, Impuls, Kraków 1999.

Nowak-Dziemianowicz M., Oblicza nauczyciela. Oblicza szkoły, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2001.

Nowak-Łojewska A., Nowoczesne i ponowoczesne konteksty odczytywania wiedzy w szkole – zderzenie relacji, [w:] Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia, red. D. Klus-Stańska, D. Bronk, A. Malenda, Wyd. Żak, Warszawa 2011.

Nowosad I., Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów, Impuls, Kraków 2001.

Published
2017-04-24
How to Cite
Kochanowska, E. (2017). A Sense of the Participation of Teachers of Early Childhood Education in Educational Transformations. A Report on Research. Elementary Education in Theory and Practice, 12(1(43), 99-111. https://doi.org/10.35765/eetp.2016.1243.06