Poczucie partycypacji nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w zmianach edukacyjnych. Raport z badań
Abstrakt
Przedmiotem przeprowadzonych badań było odczuwane przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej poczucie partycypacji w zmianach edukacyjnych. Celem badań było ustalenie sposobu rozumienia przez nauczycieli pojęcia „zmiana edukacyjna”, zbadanie ich stosunku do zmian w edukacji oraz odczuwanego poziomu partycypacji we wprowadzanych zmianach. Badania sondażowe z zastosowaniem techniki badań ankietowych zostały przeprowadzone w roku szkolnym 2015/2016 wśród 96 nauczycieli na terenie województwa śląskiego i małopolskiego. W wypowiedziach nauczycieli zaznaczyła się tendencja do adaptacyjnego postrzegania swojego funkcjonowania wobec zmian w edukacji. Zarówno w wymiarze formalno-organizacyjnym, kompetencyjnym, jak i przedmiotowym nauczyciele dostrzegają bariery w swojej partycypacji w zmianach edukacyjnych. Choć nauczyciele uważają, iż zmiany w edukacji są niezwykle ważne i powinny się dokonywać, jednakże autorstwo zmian nie jest obiektem zabiegów dla wielu z badanych. Uzyskane wyniki badań stanowią wyzwanie dla instytucji kształcących, dokształcających i doskonalących nauczycieli w zakresie podejmowania działań mających na celu zmianę w sposobie myślenia nauczycieli o sobie jako animatorach zmian w dzisiejszej dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej.
Bibliografia
Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Impuls, Kraków 2004.
Darling-Hammond L., Policy for Restructuring, [in:] The Work of Restructuring Schools, ed.
A. Lieberman, New York 1995.
Denek K., Nauczyciel. Między ideałem a codziennością, Wyd. Naukowe WSPiA, Poznań 2012.
Ekiert-Oldroyd D., Zmiany edukacyjne w oświacie: od paradygmatu zmiany do zmiany paradygmatu, „Chowanna” (2006)1.
French J.R. P., Israel J., Aas A., An Experiment in Participation in Norwegian Factory,
„Human Relations” (1960)13.
Fullan M., The New Meaning o f Educational Change, London 1991.
Hellwig J., Reformy edukacyjne w Polsce. Tradycje i współczesność, „Rocznik Pedagogiczny”, (2000)23.
Hopkins D., Ainscow M., West M., Sens zmian edukacyjnych, [w:] Współczesne tendencje
w kierowaniu zmianą edukacyjną, red. D. Ekiert- -Grabowska, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 1997.
Iwanek D., Trudności związane z reformą systemu edukacji. „Nowa Szkoła” (1999)9.
Kołodziejczyk J., Partycypacja uczniów, rodziców i nauczycieli w zarządzaniu szkołą, [w:]Ewaluacja w Nadzorze pedagogicznym. Refleksje, red. G. Mazurkiewicz, Wyd. UJ, Kraków 2011.
Kwiatkowska H., Edukacja nauczycieli. Konteksty - kategorie - praktyki, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 1997.
Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, GWP, Gdańsk 2005.
Kwieciński Z., Reforma systemu edukacji i warunki konieczne do jej realizacji, [w:] Uwagi
i propozycje do projektu reformy systemu edukacji, red. E. Putkiewicz, M. Zachorska, ISP, Warszawa 1998.
Kwieciński Z., Socjopatologia edukacji, Mazurska Wszechnica Nauczycielska, Olecko 1995.
Malewski M, Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2010.
Mendel T., Partycypacja w zarządzaniu współczesnymi organizacjami, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań 2002.
Nalaskowski A., Edukacja, która nie chce przeminąć, Impuls, Kraków 1999.
Nowak-Dziemianowicz M., Oblicza nauczyciela. Oblicza szkoły, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2001.
Nowak-Łojewska A., Nowoczesne i ponowoczesne konteksty odczytywania wiedzy w szkole – zderzenie relacji, [w:] Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia, red. D. Klus-Stańska, D. Bronk, A. Malenda, Wyd. Żak, Warszawa 2011.
Nowosad I., Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów, Impuls, Kraków 2001.
Copyright (c) 2017 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: