Narracje w edukacji STEM
Abstrakt
Edukacja STEM, patrząc z perspektywy wymagań współczesnego świata, stanowi istotne wyzwanie, związane z uczeniem zarówno osób, których ścieżki zawodowe związane będą ze STEM-em, jak i tych, które będą korzystały z wiedzy w tym obszarze „nieprofesjonalnie”, wyłącznie do rozwiązywania problemów życia codziennego. Nauczyciele i wychowawcy stają przed trudnym zadaniem związanym z wzbudzeniem zainteresowania uczących się systemem STEM, rozwijaniem rozumienia pojęć i procesów naukowych oraz wzmacnianiem zaangażowania w aktywność naukową. Istotnym narzędziem dostępnym dla edukatorów w realizacji tego zadania stają się narracje: wzbudzające poprzez atrakcyjną formę przekazu zainteresowanie, np. postaciami wybitnych naukowców czy genialnych odkryć; wprowadzające w sposób oszczędzający zasoby poznawcze zarówno w obszar podstawowej, jak i zaawansowanej wiedzy naukowej; wzmacniające zaangażowanie poprzez zaproszenie dziecka do aktywnego uczestniczenia w odkrywaniu nie tylko praw, ale i znaczenia, w tym także osobistego, nauki. Co również istotne, narracje mogą stać się użytecznym narzędziem budującym pozytywny obraz nauki jako świata dostępnego dla wszystkich, bez względu na płeć, wiek czy środowisko pochodzenia. Celem artykułu jest wskazanie jedynie kilku obszarów możliwych zastosowań narracji w edukacji STEM oraz zachęta do korzystania z różnorodnych materiałów narracyjnych w edukacji w tym obszarze, na różnych etapach kształcenia.
Bibliografia
Bruner J. (1986). Actual Minds, Possible Worlds, Cambridge, MA: Harvard University Press.
Dahlstrom M.F. (2014). Using Narratives and Storytelling to Communicate Science with Non-expert Audiences, “Proceedings of the National Academy of Sciences”, vol. 111(4), pp. 13614–13620.
Dobrowolska M., Jucewicz M., Karpiński M., Zarzycki P. (2019). Matematyka z plusem. Podręcznik dla klasy piątej szkoły podstawowej, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.
Gurba E. (2011). Wczesna dorosłość, [in:] J. Trempała (ed.) Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 287-311.
Hadzigeorgiou Y., Schulz R.M. (2019). Engaging Students in Science: The Potential Role of “Narrative Thinking” and “Romantic Understanding”, “Hypothesis and Theory,” vol. 4, article 38, pp. 1-10.
Hakkarainen P. (2004). Narrative Learning in the Fifth Dimension, “Outlines – Critical Practice Studies,” vol. 6(1), pp. 5-20.
Holmegaard H.T., Ulriksen L., Madsen L.M. (2015). A Narrative Approach to Understand Students’ Identities and Choices, [in:] E.K. Henriksen, J. Dillon, J. Ryder (eds.), Understanding Student Participation and Choice in Science and Technology Education, Dordrecht: Springer Science+Business Media, pp. 31-42.
Lester J.C., Spires H.A., Nietfeld J.L., Minogue J., Mott B.W., Lobene E.V. (2014). Designing Game-based Learning Environments for Elementary Science Education: A Narrative-centered Learning Perspective, “Information Sciences,” vol. 264, s. 4–18.
McClure E., Guernsey L., Ashbrook P. (2017). Where’s Spot? Finding STEM Opportunities for Young Children in Moments of Dramatic Tension, “American Educator,” (Fall 2017), pp. 12-39.
Regan E., DeWitt J. (2015). Attitudes, Interest and Factors Influencing STEM Enrolment Behaviour: An Overview of Relevant Literature, [in:] E.K. Henriksen, J. Dillon, J. Ryder (eds.), Understanding Student Participation and Choice in Science and Technology Education, Dordrecht: Springer Science+Business Media, pp. 63-88.
Skinner E.A., Belmont M.J. (1993). Motivation in the Classroom: Reciprocal Effects of Teacher Behavior and Student Engagement Across the School Year, “Journal of Educational Psychology,” vol. 85(4), pp. 571-581.
Soroko E. (2013). Kwestionariusz inklinacji autonarracyjnej (IAN-R) – Pomiar Skłonności do Narracyjnego Opracowywania i Relacjonowania Doświadczenia, “Studia Psychologiczne,” vol. 51 (1), pp. 5-18.
Stein N.L., Albro E.R. (1997). Building Complexity and Coherence: Children’s Use of Goal-Structured Knowledge in Telling Stories, [in:] M. Bamberg (ed.), Narrative Development: Six Approaches, New York: Lawrence Erlbaum Associates, pp. 5-44.
Copyright (c) 2019 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: