Medialna postać “znaczącego Innego” a wychowanie współczesnego dziecka
Abstrakt
Celem artykułu była teoretyczna analiza tego, jaki związek może zachodzić między współczesnymi osobowościami medialnymi a wychowaniem dziecka. W rozważaniach odwołano się do pojęć “znaczącego Innego” oraz autorytetu, ze szczególnym uwzględnieniem autorytetu medialnego. Jednocześnie podkreślono, że pojęcie autorytetu współcześnie bardzo mocno rozmywa się. W kolejnej części artykułu opisano trudności związane z wychowaniem dziecka, w świecie zanurzonym w mediach. W celu osiągnięcia pewnej równowagi, po dokonaniu analizy wytworów, podano przykłady medialnych osobowości, mogących pełnić rolę “znaczącego Innego” czy autorytetu medialnego i pozytywnie oddziaływać na współczesne dzieci.
Bibliografia
Bąk A. (2015). Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce. Wyniki badania ilościowego. Fundacja Dzieci Niczyje, http://www.mamatatatablet.pl/pliki/uploads/2015/11/Korzystanie_z_urzadzen_mobilnych_raport_final.pdf [dostęp: 30.08.2021].
Berger P. L., T. Luckman (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Godzic W. (2007). Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie I Profesjonalne.
Godzic W. (2004). Telewizja i jej gatunki po „Wielkim Bracie”. Kraków: Wydawnictwo Universitas.
Iłowiecki M. (2012). Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach. Lublin: Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej Gaudium
Iwanicka A. (2016). Świat pod palcami. Dzieci w świecie nowych mediów, [w:] N. Walter (red.), Zanurzeni w mediach. Konteksty edukacji medialnej, Seria Psychologia i Pedagogika, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 77 88.
Jas M. (2020). Patostreaming – ciemna strona internetu. Analiza zjawiska na wybranych przykładach, „Media Biznes Kultura”, 1(8), s. 169 180.
Morbitzer J. (2014). O wychowaniu w świecie nowych mediów – zarys problematyki, „Labor et Educatio”, nr 2, s. 119 143.
Olechnicki K., P. Załęcki (1997). Słownik socjologiczny. Toruń: Wydawnictwo Graffiti BC.
Piechna, J. (2019). Szkodliwe treści w Internecie. Nie akceptuję, reaguję! Poradnik dla rodziców. Warszawa: NASK.
Piórkowski P. (2016). Autorytety. Idole, pozory, celebryci i eksperci. Stare Miasto: Wydawnictwo Witanet.
Stasiak P. (2012). Jak wychować dzieci (w sieci). „Polityka”, nr 22(2860).
Szacka B. (2003). Wprowadzenie do socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Szymański M. (2013). Socjologia edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.
Wadsworth B. J. (1998). Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Więczkowska M. (2012). Co wciąga Twoje dziecko?. Kraków: Wydawnictwo M.
Walter N., Pyżalski J., Iwanicka A., Kąkolewicz M., Michniuk A., Barwicka A., Sikorska J. (2020). Media cyfrowe a edukacja dziecka [w:] Krauze-Sikorska H., Klichowski M. (red.), Pedagogika dziecka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. DOI: 10.14746/amup.9788323236948.
Walter N. (red.). (2016). Zanurzeni w mediach. Konteksty edukacji medialnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Witkowski L. (2011). Historie autorytetu wobec kultury i edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Blippi Educational Videos for Kids. https://blippi.com/pages/who-is-blippi-stevin-john-actor [dostęp: 22.08.2021].
Blippi Educational Videos for Kids: Learn Shapes for Kids with Blippi | The Shapes Song https://www.youtube.com/watch?v=teif6M9FjHE&list=PLzgk_uTg08P-88_G_mpQcDIqB6Xeeg_wl&index=6 [dostęp: 16.10.2021].
Blippi Educational Videos for Kids: Blippi Explores Fire Trucks for Children | Blippi Fire Truck Song (https://www.youtube.com/watch?v=CjbC9wAErts [dostęp: 16.10.2021].
Blippi Educational Videos for Kids: Blippi Plays Basketball With Andre Drummond! | Fun and Educational Videos For Kids (https://www.youtube.com/watch?v=AhbW4Dc07HE [16.10.2021]).
Ciocia Ania filmy edukacyjne dla dzieci. https://www.youtube.com/channel/UCizr-TZu9qJfvaMfHREDntw,[dostęp: 30.08.2021].
Rogala A. (2018). Duże sukcesy małej Neli, https://www.pb.pl/duze-sukcesy-malej-neli-940777[dostęp: 21.08.2021].
Nauka. To lubię Junior (2021). Czemu mydło myje? https://www.youtube.com/c/naukatolubiejunior/videos?view=0&sort=da&flow=grid, [dostęp: 22.08.2021].
Urząd Komunikacji Elektronicznej (2017). Badanie opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów. Raport z badań rodziców i dzieci. https://uke.gov.pl/akt/badanie-konsumenckie-dzieci,53.html?fbclid=IwAR2e6ceZ4BOUNAEK-DKej43bO7u4G72FEqTrFr7foCbDMtcO4q_tN7N0ZR0 [dostęp: 30.09.2019].
Copyright (c) 2021 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: