Rola rodziców w rozwoju umiejętności czytania dzieci
Abstrakt
Artykuł dotyczy rozwoju umiejętności czytania dzieci, która jest uważana za podstawową umiejętność szkolną, akademicką i zawodowego sukcesu. Rodzice mogą i powinni odgrywać znaczącą rolę w pomaganiu dzieciom w rozwijaniu umiejętności czytania i zachęcaniu ich do rozwoju w tym zakresie. Podkreśla się, że wczesne rozpoczynanie nauki jest najlepszym sposobem, aby rodzice przygotowali swoje dziecko do rozwoju szkoły i życia. Podkreśla się, że jak najszybciej nauka czytania jest najlepszym sposobem, aby rodzice przygotowywali swoje dziecko do pomyślnych osiągnięć w szkole i życiu. Ponieważ rodzice mogą mieć ogromny wpływ na to, jak szybko ich dzieci uczą się czytać, w artykule zasugerowano sposoby, które rodzice mogą zastosować by pomóc swoim dzieciom w czytaniu. Obejmuje również zajęcia dla rodzin z dziećmi, które sprawiają, że doświadczenia edukacyjne wychodzą z codziennych zajęć, w których uczestniczą rodzice i ich dzieci, jeśli chcą pomóc dzieciom zdobyć umiejętności, których potrzebują, aby stać się czytelnikami. Można zaproponować następujące kroki, które rodzice mogą podjąć, aby dziecko mogło być szczęśliwym czytelnikiem. Autorka uważa, że wiedza na temat tego, co dzieci lubią w książkach i rodzaj książek najbardziej odpowiednich dla dzieci w różnym wieku, jest ważna dla zrozumienia przez rodziców. Podkreśla się, że książki, które rodzice wybierają do czytania z dzieckiem są bardzo ważne.
Bibliografia
Ackerman Sh., “The Guide To 1st Grade”, Parents. Raising Readers and Learners 2015. Retrieved from: < http://www.scholastic.com/parents_/resources/collection./> [12.07.2017].
Lyon G.R., “Developing Reading Skills in Your Children”, Great School Staff 2016, March.
Lyon G.R., Learning to Read: A Call from Research to Action. Get Ready to Read, 1997, Retrieved from: <http://www.getreadytoread.org./early-learning-childhood-basics. /early-literacy> [12.07.2017]
Swanson B. B., “How Can I Improve My Child’s Reading?” Parent Brochure. ACCESS ERIC 2001.
Berardi M. K., Parental Participation in Non-formal Education Activities. Pennsylvania State University. The Graduate School. College of Agricultural Sciences 2009.
Early Reading Strategy: The Report of the Expert Panel on Early Reading in Ontario. Ministry of Education, 2003.
Keith R., Foorman B., Perfetti Ch. A., Pesetsky D., Seidenberg M. S., “How Psychological Science Informs the Teaching of Reading”, Psychological Science in the Public Interest 2001, p. 31–74.
Sénéchal M. and LeFevre J-A., “Parental Involvement in the Development of Children’s Reading Skill: A Five-Year Longitudinal Study”, Child Development 2002, Vol. 73, No 2, March/April, pp. 445–460.
Teaching Reading Report and Recommendation, Commonwealth Copyright 2011.
Wolf M., Stoodley C. J., Proust and the Squid: the Story and Science of the Reading Brain, Harper, New York 2007.
Copyright (c) 2018 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: