Nowe trendy w edukacji szkolnej w kontekście rozwoju technologii i mediów cyfrowych

  • Irena Pulak Akademia Ignatianum w Krakowie
Słowa kluczowe: edukacja szkolna, trendy edukacyjne, proces kształcenia, technologie informacyjno-komunikacyjne, media cyfrowe

Abstrakt

W artykule omówiono nowe trendy pojawiające się w edukacji szkolnej, które zostały zidentyfikowane w raporcie The NMC Horizon Report: 2014 K-12 Edition, opracowanym przez „New Media Consortium (NMC)” i „Consortium for School Networking (CoSN)”. Opisane trendy, zdaniem autorów raportu – badaczy reprezentujących 18 krajów leżących w różnych częściach świata – mogą dokonać znaczących przeobrażeń w podejściu do procesu nauczania i uczenia się w perspektywie najbliższych kilku lat nawet w skali globalnej. Źródłem tych przemian stają się współczesne technologie cyfrowe. Technologie informacyjno-komunikacyjne coraz silniej wkraczają we wszystkie sfery naszego życia. Wśród tych obszarów zmian znajduje się również edukacja, która w coraz większym stopniu adaptuje na swoje potrzeby ogólnodostępne narzędzia i media cyfrowe. Do szkół trafiają uczniowie dorastający już w „ucyfrowionym” świecie, w którym przestrzeń wirtualna obok fizycznej odgrywa znaczącą rolę w procesie komunikacji międzyludzkiej, a zasoby internetowe stają się podstawowym miejscem  poszukiwania  informacji. Uczniowie przynoszą ze sobą nowe nawyki związane z pozyskiwaniem, gromadzeniem i prezentowaniem informacji. Nowoczesna szkoła musi zatem sprostać ich oczekiwaniom i dostosować swoje metody, formy i środki kształcenia do zmieniających się potrzeb społecznych i ekonomicznych. Powinna poszukiwać nowych rozwiązań w zakresie organizacji systemu kształcenia oraz dróg prowadzących do wzrostu efektywności i indywidualizacji procesu edukacji.

 

Bibliografia

Khan S., Akademia Khana. Szkoła bez granic. Media rodzina, Poznań 2013.

KHANACADEMY, https://pl.khanacademy.org/about), (dostęp: 20.04.2015).

The NMC Horizon Report: 2014 K-12 Edition. The NMC Horizon Report: 2014 K-12 Edition examines emerging technologies for their potential impact on and use in teaching, learning, and creative inquiry in schools. The New Media Consortium 2014.

WhatIS.com, http://whatis.techtarget.com, (dostęp: 20.04.2015).

Wikipedia, http://pl.wikipedia.org , (dostęp: 20.04.2015).

Opublikowane
2016-06-14
Jak cytować
Pulak, I. (2016). Nowe trendy w edukacji szkolnej w kontekście rozwoju technologii i mediów cyfrowych. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 10(36/2), 57-68. https://doi.org/10.35765/eetp.2015.1036.04