Funkcjonowanie społeczne dzieci-migrantów w polskiej szkole w opinii rodziców i dyrektorów szkół podstawowych

Słowa kluczowe: wielokulturowość, integracja społeczna, adaptacja dzieci, edukacja wczesnoszkolna, edukacja

Abstrakt

Zmiany ekonomiczne i polityczne ostatnich kilkunastu lat spowodowały, że polskie szkoły musiały realnie zmierzyć się z organizacją kształcenia dla dzieci różnych narodowowości. Idea edukacji międzykulturowej jest realizowana w różnych aspektach, jednym z nich jest prawidłowy process adaptacji do nowego środowiska. Ninejszy artykuł ukazuje  proces adaptacji dzieci różnych narodowości do środowiska szkolnego polskiej szkoły w opinii rodziców oraz dyrektorów szkół podstawowych. Zaprazentowane wyniki badań ukazują opisywany problem z perspektywy dwóch przedziałów czasowych: przed i po ataku Rosji na Ukrainę. Rezultaty dokonanej analizy zebranego materiału badawczego ukazują postawy uczniów przed rozpoczęciem edukacji w nowym miejscu, problemy związane  z procesem adaptacji, podejmowane działania na rzecz wdrażania idei edukacji międzykulturowej oraz różnice w organizowaniu edukacji dla uczniów różnych narodowości  przed i po ataku Rosji na Ukrainę. Przedstawiony artykuł  ukazuje  aktualny obraz procesu adaptacji dzieci różnych narodowości w rozwijająjącej się edukacji międzykulturowej w polskiej szkole.

Bibliografia

Buchowski, M., & Chlewińska, K. (2012). Tolerance of cultural diversity in Poland and its limitations. European University Institute, Robert Schuman Centre for Advanced Studies. http://hdl.handle.net/1814/24381

Buchowski, M., Chlewińska, K., & Mickiewicz, A. (2010). Tolerance and cultural diversity: Discources in Poland. European University Institute, Robert Schuman Centre for Advanced Studies. http://hdl.handle.net/1814/19782

Dobrowolska, B. (2015). Postawy nauczycieli wobec edukacji międzykulturowej a kultura szkoły. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

European Commission. (2018). Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. European Commission. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52018DC0022&from=EN

European Commission. (2022). Council recommendation on learning for environmental sustainability. European Commission. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52022DC0011&from=EN

European Commission/EACEA/Eurydice, (2019). Integrating students from migrant backgrounds into schools in Europe: National policies and measures. Eurydice Report. Publications Office of the European Union.

Farnicka, M., Liberska, H., & Nurmi, J., E. (2016). Predyktory (podmiotowe i sytuacyjne) efektywnej adaptacji szkolnej – ujęcie rozwojowe. Psychologia Rozwojowa, 21(1), 21–32.

Grzybowski, P. (2009). Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzykulturowości. Koncepcje edukacji wielokulturowej i międzykulturowej w kontekście europejskim ze szczególnym uwzględnieniem środowiska frankofońskiego. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

GUS. (2003). Historia Polski w liczbach. Vol. 1. Główny Urząd Statystyczny. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/inne-opracowania/inne-opracowania-zbiorcze/historia-polski-w-liczbach-tom-v-polska-19182018,34,1.html

GUS. (2010). Mały rocznik statystyczny 2010 r. Główny Urząd Statystyczny. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/roczniki-statystyczne/roczniki-statystyczne/maly-rocznik-statystyczny-2010-r,1,11.html

GUS. (2019). Mały rocznik statystyczny Polski 2019. Główny Urząd Statystyczny. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/roczniki-statystyczne/roczniki-statystyczne/maly-rocznik-statystyczny-polski-2019,1,21.html

Haas, H. de. (2018). European migrations: Dynamics, drivers, and the role of policies. Publications Office of the European Union. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC109783/kjna29060enn.pdf

Hager, D. (1956). New problems in intercultural education. The Journal of Educational Sociology, 30(4), 162–167. https://doi.org/10.2307/2264485

Janowski, A. (1994). Teachers and multicultural education in Poland. International Bureau of Education – UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000099942?posInSet=3&queryId=N-EXPLORE-05c39032-2bde-41a8-ac6a-20df34ab6352

Kurcz, Z. (2022). Od narodowości do mniejszości narodowych w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Lewowicki, T. (2013). Edukacja wobec odwiecznych i współczesnych problemów świata – konteksty i wyzwania edukacji międzykulturowej. Edukacja Międzykulturowa, 2, 19–37.

Łobocki, M. (2006). Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Michalak, R. (2019). Psychospołeczna perspektywa adaptacji szkolnej dzieci – konceptualizacja zjawiska. Problemy Wczesnej Edukacji, 2(45), 7–16. https://doi.org/10.26881/pwe.2019.45.01

Miller, H. (1966). Race relations and the schools in Great Britain. Phylon, 27(3), 247–267. https://doi.org/10.2307/274265

Ministerstwo Edukacji i Nauki. (2020). Uczniowie cudzoziemscy według gmin. Otwarte dane. https://dane.gov.pl/pl/dataset/1426,liczba-uczniow-cudzoziemcow-wedug-gmin

NIK. (2020). Kształcenie dzieci rodziców powracających do kraju oraz dzieci cudzoziemców. Informacja o wynikach kontroli. Najwyższa Izba Kontroli. Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego. https://www.nik.gov.pl/plik/id,22685,vp,25384.pdf

Nikitorowicz, J. (2017). Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku.

Nikitorowicz, J., & Guziuk-Tkacz, M. (2021). Wielokulturowość – międzykulturowość – transkulturowość w kontekście pedagogicznym. Edukacja Międzykulturowa, 2(15), 23–36.

Ogrodzka-Mazur, E. (2018). Intercultural education in Poland: Current problems and research orientations. Kultura i Edukacja, 2, 65–82. https://doi.org/10.15804/kie.2018.02.04

Rey-Von Allmen, M. (1986). Training teachers in intercultural education? The work of the Council for Cultural Co-operation (1977–83). Council of Europe.

Romijn, B.R., Slot, P.L., Leseman, P.P.M., & Pagani, V. (2020). Teachers’ self-efficacy and intercultural classroom practices in diverse classroom contexts: A cross-national comparison. International Journal of Intercultural Relations, 79, 58–70. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2020.08.001

Roucek, J.S. (1939). Future steps in cultural pluralism. The Journal of Educational Sociology, 12(8), 499–504. https://www.jstor.org/stable/2261980

SIO. (2019). Liczba uczniów cudzoziemców według statusu - dane SIO według stanu na 30 września 2019 r. https://dane.gov.pl/pl/dataset/1426,liczba-uczniow-cudzoziemcow-wedug-gmin/resource/24564/table?page=1&per_page=20&q=&sort=

SIO. (2020). Liczba uczniów cudzoziemców według statusu - dane SIO według stanu na 30 września 2020 r. https://dane.gov.pl/pl/dataset/1426,liczba-uczniow-cudzoziemcow-wedug-gmin/resource/31180/table?page=1&per_page=20&q=&sort=

SIO. (2021). Liczba uczniów cudzoziemców według statusu - dane SIO według stanu na 30 września 2021 r. https://dane.gov.pl/pl/dataset/1426,liczba-uczniow-cudzoziemcow-wedug-gmin/resource/39377/table?page=1&per_page=20&q=&sort=

Uchwała Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 12 kwietnia 1973 r. o zadaniach narodu i państwa w wychowaniu młodzieży i jej udziale w budowie socjalistycznej Polski [Resolution of the Parliament of the People's Republic of Poland of 12 April 1973 on the tasks of the nation and the state in educating youth and their participation in building the socialist Poland]. (1973). M.P. 1973, Nr 18, item 110. (Poland). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WMP19730180110

UNESCO. (2006). UNESCO guidelines on intercultural education. UNESCO, Section of Education for Peace and Human Rights, Division for the Promotion of Quality Education, Education Sector. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000147878

Urząd do Spraw Cudzoziemców [Office in Charge of Foreigners]. (n.d.). Zestawienia roczne. Dane liczbowe dotyczące złożonych w latach 1992–1997 wniosków oraz wydanych w tym okresie decyzji w sprawie o zezwolenie na pobyt stały w RP [Annual summaries. Figures on applications submitted between 1992 and 1997 and decisions issued in this period on permanent residence permits in the Republic of Poland]. Urząd do Spraw Cudzoziemców. https://www.gov.pl/web/udsc/zestawienia-roczne

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty [Act of 7 September 1991 on the Education System]. Dz. U. 1991, Nr 95, item 425. (1991). (Poland). http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19910950425

Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym [Act of 6 January 2005 on national and ethnic minorities and on regional language]. Dz. U. 2005, Nr 17, item 141. (2005). (Poland). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20050170141

Wejnert, B. (1987). Miejsce badań socjograficznych w socjologii. Ruch Prawny, Ekonomiczny i Socjologiczny, 49(1), 267–274.

Winoto, D.E. (2020). The conception of intercultural learning media and education. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 7(7), 111–120. http://dx.doi.org/10.18415/ijmmu.v7i7.1752

Opublikowane
2023-09-30
Jak cytować
Młynek, P. A., & Andruszkiewicz , F. (2023). Funkcjonowanie społeczne dzieci-migrantów w polskiej szkole w opinii rodziców i dyrektorów szkół podstawowych. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 18(3(70), 27-42. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1870.02