Leisure Time Activities of Third Grade Pupils of Primary School – a Report from Studies

Keywords: leisure time, leisure time of a child, leisure time activities, importance of leisure time for a child

Abstract

In modern considerations on leisure time, scientists emphasize the importance of leisure for a proper and balanced human life. Researchersof the subject point out health, recreational, development, educational and sociological benefits of leisure, emphasizing the traps resulting from its misapplication. Children are particularly vulnerable to the misuse of their free time. Firstly, they only get to know the value of time at their disposal and learn how to plan it correctly. By doing so, they develop independent decision-making. Secondly, the children’s leisure time is closely related to the adults’ free time. Most frequently, it is parents who inspire schoolchildren’s choice of leisure time. The article presents the results of studies concerning most frequently chosen leisure time activities of third grade pupils from urban and rural areas. In this respect, attention was drawn to the views expressed by pupils on their attitude to leisure. Third graders’ answers, obtained in the course of the studies, do not give rise for optimism. The vast majority of the children participating in the study, regardless of their place of residence, spend their leisure time passively. Previously popular physical activity, trips, sport, tourism, games and outdoor activities are slowly replaced by more passive leisure time activities. The media development, computers and the Internet, the mobile telephony as well as further, rapid technological advances are the factors which, undoubtedly, have affected human lifestyle. They have all contributed to the change in the way contemporary children spend their leisure time.

References

Bielski J., Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego, Impuls, Kraków 2005.

Czerepaniak-Walczak M., Gdy po nauce mamy wolny czas..., Wydawnictwo PoNad, Szczecin 1997.

Daszkowska J., Pelczar R. (red.), Czas wolny, przeszłość – teraźniejszość-przyszłość, KUL, Stalowa Wola 2009.

Denek K., Pedagogiczne aspekty czasu wolnego, „Lider” (2006)12.

Kamiński A., Czas wolny i jego problematyka społeczno-wychowawcza, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Warszawa 1965.

Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Bellona, Warszawa 2007.

Koźmińska I., Olszewska E., Wychowanie przez czytanie, Świat

Książki, Warszawa 2010.

Mroczkowska D. (red.), Czas wolny. Refleksje, dylematy, perspektywy, Difin SA, Warszawa 2011.

Ostrowska M., Przymus bezczynności, PWN, Warszawa 2007.

Parlak M., (Nie)doceniona rola czasu wolnego w organizowaniu przestrzeni edukacyjnej uczniów w młodszym wieku szkolnym, „Nauczanie Początkowe” 38(2014/2015)1.

Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Wyższa Szkoła Ekonomiczna,

Warszawa 2004.

Truszkowska-Wojtkowiak M., Fenomen czasu wolnego, Harmonia

Universalis, Gdańsk 2012.

Ulewicz-Adamczyk D., Problematyka czasu wolnego na przestrzeni wieków i we współczesnym świecie, [w:] Czas wolny. Przeszłość – teraźnieszość-przyszłość, red. J. Daszykowska, R. Pelczar, KUL, Stalowa Wola 2009.

Walasik R., Czas wolny dzieci ze środowisk zróżnicowanych kulturowo, „Edukacja i Dialog”, 228/229(2012)1/2.

Zawadzka A., Dziecko a zmianowość nauki szkolnej. Opieka rodzicielska, realizacja potrzeb biologicznych, obowiązków i wartość wypoczynku ucznia klasy trzeciej ze zmiany rannej lub południowej, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1991.

Zawalska A., Czas wolny w życiu dziecka, http://zawalskaaneta.republika.pl/czas_wolny.htm (dostęp: 27.01.2015).

Published
2016-06-28
How to Cite
Szewczuk, K. (2016). Leisure Time Activities of Third Grade Pupils of Primary School – a Report from Studies. Elementary Education in Theory and Practice, 10(35/1), 47-72. https://doi.org/10.35765/eetp.2015.1035.03