Social-emotional Competencies of Future Early Education Teachers

Keywords: social-emotional competences, social-emotional learning, early education teacher, pre-primary and primary education, early education

Abstract

Polish and international research has shown serious changes in the behaviour and well-being of children, adolescents, and adults around the world due to the long period of isolation during the pandemic and the pressure of meeting the expectations of the modern world. It is necessary to introduce programs into kindergartens, schools and universities that are aimed at improving the emotional state and maintaining health in a rapidly changing reality, as well as at preparing students and teachers to emotionally cope with crisis situations. The aim of the article is to present some selected results of the cross-cultural research on Social-Emotional Learning revealed by Polish students of preschool and early school education. The main research problem was: What SEL competences do you think should teachers use to effectively teach their students? The approach applied was based on grounded theory, with the use of NVivo software data analysis. The research tool was a qualitative questionnaire developed by the international research network CASEL (The Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning, casel.org). The findings prove the need, as well as an opportunity, for systemic development of both intrapersonal and interpersonal SEL teacher competences that are the basis for developing these skills in the teaching process.

Author Biography

Zuzanna Joanna Zbróg, Jan Kochanowski University in Kielce

dr hab. nauk społecznych w zakresie pedagogiki, profesor uczelni (Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach). Wcześniej nauczyciel dyplomowany w klasach I–III i oddziale przedszkolnym, logopeda; inicjatorka wielu innowacyjnych projektów dla uczniów klas I–III, odznaczona Medalem Komisji Edukacji Narodowej. Autorka m.in. monografii "Identyfikowanie i zaspokajanie potrzeb społecnych w niepublicznych szkołach podstawowych" (Kraków, 2011), "Kompetencje nauczyciela w zakresie prowadzenia lekcji" (Kielce, 2013), "Wiedza pedagogiczna przyszłych nauczycieli w perspektywie teorii reprezentacji społecznych. Ujęcie dynamiczne" (Warszawa, 2019). Współredaktorka 11 monografii wieloautorskich oraz dwóch roczników Studiów Pedagogicznych UJK (t. 18 i t. 20). Opublikowała kilkadziesiąt artykułów naukowych, w tym w czasopismach The New Educational Review, Problemy Wczesnej Edukacji, Przegląd Badań Edukacyjnych, Kwartalnik Pedagogiczny, Zagadnienia Naukoznawstwa, Forum Oświatowe, Pedagogika Szkoły Wyższej. Koordynator w projektach finansowanych ze środków Unii Europejskiej, kierowanych do studentów i nauczycieli. Zainteresowania naukowe: pedagogika wczesnoszkolna, pedeutologia, dydaktyka; teoria reprezentacji społecznych, zbiorowe pisanie biografii. Redaktor naczelna kwartalnika dla nauczycieli Edukacja Wczesnoszkolna (od roku 2016). Rzeczoznawca MEN do spraw podręczników dla I etapu kształcenia (od roku 2005). Członek Zespołu Edukacji Elementarnej i sekcji Pedeutologia działających przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN.

References

Appelt, K. i Jabłoński, S. (2017). Miejsce kompetencji społeczno-emocjonalnych w edukacji wczesnoszkolnej. Psychologia Wychowawcza, 11, 64–82. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.5505

Appelt, K. i Wojciechowska, J. (2016). Zmiany społeczno-kulturowe jako kontekst wkraczania w dorosłość. W: A. Brzezińska i W. Syska (red.), Ścieżki wkraczania w dorosłość (s. 105–127). Wydawnictwo UAM.

Bałachowicz, J. (2023). Doświadczenie sytuacji kryzysowej spowodowanej pandemią w dyskursie uczniów. W: J. Bałachowicz i Z. Zbróg (red.), Codzienność/niecodzienność szkolna w czasie pandemii COVID-19 w dyskursie uczniów edukacji wczesnoszkolnej (s. 67–92). Wydawnictwo APS.

Bałachowicz, J. i Zbróg, Z. (red.). (2023a). Codzienność/niecodzienność szkolna w czasie pandemii COVID-19 w dyskursie uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Wydawnictwo APS.

Bałachowicz, J. i Zbróg, Z. (2023b). Współtworzenie wiedzy o świecie codziennym dzieci w młodszym wieku szkolnym w czasie pandemii COVID-19 – konkluzje. W: J. Bałachowicz i Z. Zbróg (red.), Codzienność/niecodzienność szkolna w czasie pandemii COVID-19 w dyskursie uczniów edukacji wczesnoszkolnej (s. 319–333). Wydawnictwo APS.

Brackett, M.A. i Rivers, S.E. (2014). Transforming students’ lives with social and emotional learning. W: R. Pekreun i L. Linnenbrink-Garcia (red.), International handbook on emotions in education (s. 368–388). Routledge.

CASEL. (2013). CASEL guide: Effective social and emotional learning programs. Preschool and elementary school edition. CASEL. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED581699.pdf

Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane (J. Gilewicz, tłum.). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Dalton, L., Rapa, E. i Stein, A. (2020). Protecting the psychological health of children through effective communication about COVID-19. The Lancet. Child and Adolescent Health, 4(5), 346–347. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30097-3

Domagała-Zyśk, E., Knopik, T. i Oszwa, U. (2017). Diagnoza funkcjonalna rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9–13 lat. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Duszczyk, M. i Kaczmarczyk, P. (2022). Wojna i migracja: napływ uchodźców wojennych z Ukrainy i możliwe scenariusze na przyszłość. Newsletter of Centre of Migration Research, 4(39), 1–14. https://www.migracje.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2022/04/Spotlight-APRIL-2022-PL.pdf

Gimbert, B.G., Miller, D., Herman, E., Breedlove, M. i Molina, C.E. (2021). Social emotional learning in schools: The importance of educator competence. Journal of Research on Leadership Education, 18(1), 1–37. https://doi.org/10.1177/19427751211014920

Glatz, C. i Eder, A. (2020). Patterns of trust and subjective well-being across Europe: New insights from repeated cross-sectional analyses based on the European Social Survey 2002–2016. Social Indicators Research, 148, 417–439. https://doi.org/10.1007/s11205-019-02212-x

Jaskulska, S., Jankowiak, B., Marciniak, M. i Klichowski, M. (2022). Assessment of physical well-being and leisure time of Polish students during the COVID-19 outbreak. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(14), 8358. https://doi.org/10.3390/ijerph19148358

Klus-Stańska, D. (2019). Pedagogika wczesnej edukacji. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (s. 267-286). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kruszewska, A. i Nazaruk, S.K. (2020). Wróć do szkoły sześciolatku – czyli o kompetencjach społecznych i emocjonalnych dzieci w świetle badań. Rocznik Lubelski, 46(1), 91–103. https://doi.org/10.34768/rl.2020.v461.07

Kwiatkowski, S.T. (2015). Kształtowanie kompetencji społecznych nauczycieli wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4, 169–176. https://edukacjaustawicznadoroslych.eu/pliki/2015/edu_4_2015.pdf

Kwiatkowski, S.T. (2016). Idea edukacji społeczno-emocjonalnej jako narzędzie optymalizujące efektywność procesu kształcenia uczniów i nauczycieli. Studia z Teorii Wychowania, 2(15), 109–136. https://sztw.chat.edu.pl/resources/html/article/details?id=169017&language=pl

Mariani, M., Berger, C., Koerner, K. i Sandlin, C. (2016). Operation occupa¬tion: A college and career readiness intervention for elementary students (Practitioner-focused research). Professional School Counseling, 20(1), 65–76. https://doi.org/10.5330/1096-2409-20.1.65

Mołodecka, A. (2020). Problem zaburzeń zdrowia psychicznego młodzieży w dobie pandemii z perspektywy psychologii. Youth in Central and Eastern Europe, 7(11), 88–92. https://doi.org/10.24917/ycee.2020.11.88-92

Nowak, W. i Szalonka, K. (red.). (2021). Zdrowie i style życia: ekonomiczne, społeczne i zdrowotne skutki pandemii. E-Wydawnictwo.

Przybylska, I. (2018). Dyskursy o emocjach – pedagogika i codzienność szkolna. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Racine, N., McArthur, B.A., Cooke, J.E., Eirich, R., Zhu, J. i Madigan, S. (2021). Global prevalence of depressive and anxiety symptoms in children and adolescents during COVID-19: A meta-analysis. JAMA Pediatrics, 175(11), 1142–1150. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2021.2482

Rogers, J.P., Chesney, E., Oliver, D., Begum, N., Saini, A., Wang, S., McGuire, P., Fusar-Poli, P., Lewis, G. i David, A.S. (2021). Suicide, self-harm and thoughts of suicide or self-harm in infectious disease epidemics: A systematic review and meta-analysis – corrigendum. Epidemiology and Psychiatric Sciences, 30, e41. https://doi.org/10.1017/S2045796021000354

Rosanbalm, K. (2021). Social and emotional learning during COVID-19 and beyond: Why it matters and how to support it. Hunt Institute. https://hunt-institute.org/wp-content/uploads/2021/02/HI-Duke-Brief-SEL-Learning-During-COVID-19-Rosanbalm.pdf

Sikorska, M. (2022, 21 października). A school year marked by uncertainty impacts the mental health of children. SOS Children’s Village. https://www.sos-childrensvillages.org/news/poland-mental-helth

Starzyńska-Rosiecka, D. (2023, 30 stycznia). Samobójstwa dzieci. Zatrważające statystyki. Polska Agencja Prasowa. https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C1528416%2Csamobojstwa-dzieci-zatrwazajace-statystyki-jest-apel-do-ministrow-edukacji

Strauss, A.L. i Corbin, J.M. (1998). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques (2nd ed.). Sage.

Ślęzak, I. i Niedbalski, J. (2014). Główne funkcje programu NVivo a procedury metodologii teorii ugruntowanej, czyli jak realizować badanie oparte na MTU, korzystając z oprogramowania CAQDA? W: J. Niedbalski (red.), Metody i techniki odkrywania wiedzy. Narzędzia CAQDAS w procesie analizy danych jakościowych (s. 77–92). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Wojtczuk, A. (2020). Pandemia koronawirusa – zmiana w świecie. Zagrożenia dla zdrowia psychicznego i szanse rozwojowe. Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy, 20(13), 101–113. https://doi.org/10.34739/sn.2020.20.10

Published
2024-06-27
How to Cite
Zbróg, Z. J., Olechowska, A., & Szplit, A. (2024). Social-emotional Competencies of Future Early Education Teachers . Elementary Education in Theory and Practice, 19(2 (73), 105-117. https://doi.org/10.35765/eetp.2024.1973.08