Dialog dziecka z cyfrowymi technologiami – z doświadczeń przedszkoli w Reggio Emilia
Abstrakt
W kontekście stanowisk odnośnie wykorzystania cyfrowych technologii w edukacji, artykuł prezentuje podejście technoentuzjastyczne. Ukazuje możliwości włączenia cyfrowych mediów do codzienności edukacyjnej w przedszkolu. W artykule opisane jest podejście placówek wczesnej edukacji w Reggio Emilia we Włoszech, w których wykorzystanie cyfrowych technologii ma przede wszystkim na celu wspieranie dziecięcego procesu uczenia się. Część teoretyczna zilustrowana jest wizualną dokumentacją doświadczenia z cyfrowymi mediami, inspirowanego podejściem Reggio Emilia.
Bibliografia
Baldini R.; Cavallini I.; Vecchi V. (red.) (2012). One City; Many Children: Reggio Emilia; a History of the Present; Reggio Emilia: Reggio Children.
Bonilauri S.; Tedeschi M. (2019). Borderscrossing; [w:] V. Vecchi; S. Boniluari; I. Mennino; M. Tedeschi (red.); Bordercrossings. Encounters with Living Things. Digital Landscapes; Reggio Emilia: Reggio Children; Reggio Emilia; s. 14-16.
Bougsiaa H.; Kopcewicz L. (2016). Dzieci w kulturze mobilnej. Partycypacja; uczenie się i emancypacja pokolenia „cyfrowych tubylców”; „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”; t. 19; nr 1; s. 139-154.
Cagliari P. (2019). Research Notes; [w:] V. Vecchi; S. Boniluari; I. Mennino; M. Tedeschi (red.); Bordercrossings. Encounters with Living Things. Digital Landscapes; Reggio Emilia: Reggio Children; Reggio Emilia; s. 10-13.
Dahlber G.; Moss P. (2006). Introduction. Our Reggio Emilia; [w:] C. Rinaldi; In Dialogue with Reggio Emilia. Listening. Researching and Learning; London: Routledge; s. 1-22.
Filipini T.; Vecchi V. (red.) (2006). The Hundred Languages of Children. Reggio Emilia: Reggio Children S.r.l.
Forman G. (1994). Different Media; Different Languages; [w:] L. Katz; B. Cesarone (red.); Reflections on the Reggio Emilia Approach; Urbana: ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education; s. 37-46.
Forman G. (2012). The Use of Digital Media in Reggio Emilia; [w:] C. Edwards; G. Forman; L. Gandini (red.); The Hundred Languages of Children. The Reggio Emilia Experience in Transformation; Santa Barbara: Praeger; s. 343-356.
Gandini L. (2005). From the Beginning of the Atelier to Materials as Languages. Conversations from Reggio Emilia; [w:] L. Gandini; L. Hill; L. Cadwell; Ch. Schwall (red.); In the Spirit of Studio. Learning from the Atelier of Reggio Emilia; New York: Teacher Collage Press; s. 6-15.
Klus-Stańska D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce; Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Maj A. (2013); Dokumentowanie procesu edukacyjnego jako fundament pracy nauczyciela wczesnej edukacji – z doświadczeń nauczycieli przedszkoli w Reggio Emilia we Włoszech; [w:] J. Bonar; A. Buła (red.); Poznać. Zrozumieć. Doświadczyć. Konstruowanie wiedzy nauczyciela wczesnej edukacji; Kraków: Impuls; s. 129-146.
Menino I. (2019). Geographies; [w:] V. Vecchi; S. Boniluari; I. Mennino; M. Tedeschi (red.); Bordercrossings. Encounters with Living Things. Digital Landscapes; Reggio Emilia: Reggio Children; Reggio Emilia; s. 106-117.
Moss P. (2016). Opening to the World: 198-89. Introduction; [w:] P. Cagliari; M. Castagnetti; C. Giudici; C. Rinaldi; V. Vecchi; P. Moss (red.); Loris Malaguzzi and the Schools of Reggio Emilia. A Selection of his Writings and Speeches; 1945-1993; London: Routledge; s. 276-290.
Nowicka M. (2018). Portal Scholaris jako platforma cyfrowej edukacji wczesnoszkolnej – zmiana czy cementowanie utartych ścieżek dydaktycznych?; „Problemy Wczesnej Edukacji” nr 2(41); s. 37-47.
Piazza G. (2007). On the Wave of Creativity: Children; Expressive Languages and Technology. „International Journal of Education through Art” t. 2; nr 3; s. 103-121.
Rinaldi C. (2006). In Dialogue with Reggio Emilia. Listening. Researching and Learning; London: Routledge.
Rinaldi C. (2007). The Space of Childhood; [w:] G. Ceppi; M. Zini (red.); Children; Spaces; Relations. Metaproject for an Environment for Young Children; Reggio Emilia: Reggio Children; s. 116-120.
Vecchi V. (2010). Art and Creativity in Reggio Emilia; London: Routledge.
Walter N. (2012). Komputer w edukacji przedszkolnej; [w:] W. Skrzydlewski; S. Dylak (red.); Media; edukacja; kultura: w stronę edukacji medialnej; Poznań: Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych; s. 429-234.
Klichowski M.; Pyżalski J.; Kuszak K.; Klichowska K. (2017). Jak technologie informacyjno-
-komunikacyjne mogą wspierać rozwój dziecka w wieku przedszkolnym? – studium teoretyczne; https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/17972/1/Jak%20technologie%20
informacyjno-komunikacyjne%20mog%C4%85%20wspiera%C4%87%20rozw%
C3%B3j%20dziecka%20w%20wieku%20przedszkolnym.pdf (dostęp: 05.02.2020).
Prensky M. (2001). Digital Natives; Digital Immigrants; https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives;%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf (dostęp: 28.01.2020).
Pyżalski J.; Klichowski M.; Przybyła M. (2014). Szanse i zagrożenia w obszarze wykorzystania tech-nologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK); ze szczególnym uwzględnieniem aplikacji mobilnych (TIK-mobApp) przez dzieci w wieku 3-6 lat; https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/12555/1/BestApp_raport_1_fin.pdf (dostęp: 29.01.2020).
Reggio Emilia Approach; https://www.reggiochildren.it/en/reggio-emilia-approach/ (dostęp:15.03.2020).
Copyright (c) 2020 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: