Zaangażowanie studentów kierunków nauczycielskich w edukację STE(A)M – przykłady dobrych praktyk
Abstrakt
Podstawowym założeniem edukacji XXI wieku powinno być kształtowanie u dzieci i młodzieży kompetencji przyszłości. Jednym ze sposobów wspierania młodego człowieka w ich rozwijaniu jest model edukacji oparty na STEM.
Celem artykułu jest przedstawienie dwóch inicjatyw: projektu Kitchen Lab for Kids oraz kursu online Edukacja STEAM w przedszkolu, kierowanych głównie do studentów Akademii Ignatianum w Krakowie. Ich prezentacja następuje z perspektywy działalności studenta, jego zaangażowania w Stemowe aktywności, pokazując nie tylko proces nabywania wiedzy, ale przede wszystkim praktycznych umiejętności w tym modelu edukacji. Uczestnicząc w wybranych etapach projektu oraz realizując kurs online studenci mieli możliwość zapoznać się z ideą edukacji STE(A)M, praktycznie przetestować jej propozycje (scenariusze / zasoby) proponując ich modyfikacje, a także zaprezentować własne pomysły i rozwiązania. Taki sposób pracy (skupienie się na aspektach praktycznych) spowodował bardzo pozytywny odbiór i wysokie zaangażowanie studentów w proponowane aktywności. Doceniali oni zarówno atrakcyjność materiałów (zasobów) proponowanych przez nauczycieli Akademii Ignatianum odpowiedzialnych za realizację projektu i kursu, jak i sposób przekazu wiedzy.
Bibliografia
Dilek H., Tasdemir A., Konca A.S., Baltaci S. (2020). Preschool children’s science motivation and process skills during inquiry-based STEM activities, „Journal of Education in Science”, 6(2), 92-104. DOI:10.21891/ jeseh.673901.
Ferrari P. (2020). Trends in learning: STEM, STEAM, STREAM… A battle of acronyms?,
Furman R. (2017). STEM needs to be updated to STREAM,
http://www.iftf.org/uploads/media/SR-1382A_UPRI_future_work_skills_sm.pdf [dostęp: 24.09.2021].
Katz L.G. (2010). STEM in early years, „Early childhood research and practices, 12(2).
Margot K.C., Todd Kettler T. (2019). Teachers’ perception of STEM integration and education: a systematic literature review, "International Journal of STEM Education", Volume 6, Number 2, s. 1-16. DOI: 10.1186/s40594-018-0151-2.
McClure E.R., Guernsey L., Clements D.H., Bales S.N., Nichols J., Kendall-Taylor N., Levine M.H. (2017). STEM Starts Early. Grounding science, technology, engineering, and math education in early childhood,
Means B., Wang H., Wei X., Young V., Iwatani E. (2021). Impacts of attending an inclusive STEM high school: meta-analytic estimates from five studies, "International Journal of STEM Education" Volume 8, number 4, s. 1-19. DOI: 10.1186/s40594-020-00260-1.
Plebańska M. (2018). STEAM – edukacja przyszłości, „Meritum” 4(51), s. 2 – 7.
Schulz L.E., Bonawitz E.B. (2007). Serious fun: Preschoolers engage in more exploratory play when evidence is confounded, „Developmental Psychology”, 43(4), 1045-1050. DOI: 10.1037/0012-1649.43.4.1045.
Soylu, Ş. (2016). STEM education in early childhood in Turkey, „Journal of Educational and Instructional Studies in the World”, 6(1), 38-47.
Tippett C.D., Milford T.M. (2017). Findings from a pre-kindergarten classroom: Making the case for STEM in early childhood education, „International Journal of Science and Mathematics Education”, 15(1), 67-86. DOI: 10.1007/s10763-017-9812-8.
White D.W. (2014). What is STEM education and why is it important, “Florida Association of Teacher Educators Journal”, Volume 1, Number 14, s. 1-9.
Copyright (c) 2021 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: