Możliwości wspierania edukacji domowej nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi

Słowa kluczowe: edukacja domowa, technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK), wirtualne środowisko edukacyjne, media cyfrowe w edukacji, otwarte zasoby edukacyjne, homeschooling

Abstrakt

Celem niniejszego opracowania było dokonanie przeglądu możliwości; jakie oferują nowe media cyfrowe we współczesnym środowisku uczenia się i nauczania w kontekście potrzeb rodziców podejmujących edukację domową. Temat ten jest istotny; gdyż wiele wskazuje na to; że rozwój i coraz łatwiejszy dostęp do nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych może się stać istotnym czynnikiem wpływającym na motywację do podjęcia decyzji o edukacji domowej; jak i elementem mocno wspomagającym sam proces nauczania. W artykule autorki starają się odpowiedzieć na pytania; jak na podstawie nowych technologii informacyjno-komunikacyjne budować spersonalizowane środowisko kształcenia dla edukacji domowej oraz jakie narzędzia i zasoby cyfrowe można do tego celu wykorzystać. W pierwszej części scharakteryzowano nowe trendy w edukacji i rozwój edukacji domowej. Następnie dokonano klasyfikacji i omówiono przykłady przydatnych z punku widzenia edukacji domowej usług i narzędzi dostępnych online. Zestawiono je według pełnionych funkcji; uwzględniając zasoby informacyjne; materiały i pomoce dydaktyczne oraz środki komunikacji cyfrowej; przydatne w procesie edukacji domowej. Przytoczono też wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród polskich rodzin edukujących domowo; które dotyczyły wykorzystania nowych technologii cyfrowych. W zakończeniu odniesiono się do korzyści; jakie dla edukacji domowej niesie cyfrowe środowisko edukacyjne.

Bibliografia

Alias N.; Rahman M.N.A; Siraj S.; Ibrahim R. (2013). A Model of Homeschooling Based on Technology in Malaysia; „The Malaysian Online Journal of Educational Technology”; Vol. 1; Issue 3; s. 10-16; http://www.mojet.net/frontend/articles/pdf/v01i03/v01i03-02.pdf (dostęp: 20.01.2020).

Bartosik P. (2009). Dlaczego edukacja domowa; [w:] M. Zakrzewska; P. Zakrzewski (red.); Edukacja domowa w Polsce. Teoria i praktyka; Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”; s. 49-61.

Budajczak M. (2004). Edukacja domowa; Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Grodecka K.; Śliwiński K. (2014). Przewodnik po Otwartych Zasobach Edukacyjnych; Fundacja Nowoczesna Polska; wersja 5; http://koed.org.pl/wp-content/uploads/2014/05/OER_handbook_v5_online1.pdf (dostęp: 20.01.2020).

Hojnacki L. (red.) (2011). Mobilna edukacja. M-learning; czyli (r)ewolucja w nauczaniu. Warszawa: Think Global sp. z o.o.; http://www.edunews.pl/images/pdf/Mobilna_edukacja_nauczyciel_2011.pdf (dostęp: 20.01.2020).

Hojnacki L. (red.) (2013). Mobilna edukacja. (R)ewolucja w uczeniu się – poradnik dla osób uczących się. Warszawa: Think Global sp. z o.o.; https://edustore.eu/pliki/mobilna-edukacja-poradnik-dla-uczacych-sie.pdf (dostęp: 20.01.2020).

Homeschool Portfolios. Special Report. Homeschool.com; https://www.homeschool.com/SpecialReports/Download/HomeschoolPortfolios.pdf (dostęp: 20.03.2017).

Kędra M. (2016). Wycieczki pedagogiczne. Freinet; http://edunews.pl/system-edukacji/nauczyciele/3447-wycieczki-pedagogiczne-freinet-1 (dostęp: 20.01.2020).

Kołodziejczyk W.; Polak M. (2011). Jak zmieniać się będzie edukacja. Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia; Warszawa: Instytut Obywatelski.

Pukowska K. (2017). Edukacja domowa pod lupą – jak naprawdę wygląda nauka dzieci w domu; http://www.juniorowo.pl/edukacja-domowa-lupa/ (dostęp: 20.01.2020).

Puślecki W. (1996) Kształcenie wyzwalające w edukacji wczesnoszkolnej; Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Ray B.D. (2011). Historia; rozwój i filozofia edukacji domowej; [w:] J. Piskorski (red.); Szkoła domowa Między wolnością a obowiązkiem; Warszawa: Instytut Sobieskiego; s. 19-25. http://sobieski.org.pl/wp-content/uploads/Szko%C5%82a-domowa-IS.pdf (dostęp: 20.01.2020).

Robinson K.; Aronica L. (2012). Uchwycić żywioł. O tym jak znalezienie pasji zmienia wszystko; Kraków: Wydawnictwo Element: Kraków.

Robinson K.; Aronica L. (2015). Kreatywne szkoły; oddolna rewolucja; która zmienia edukację; Kraków: Wydawnictwo Element.

Spuła M. (2016) Wykorzystanie nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji domowej; niepublikowana praca magisterska przygotowana pod kierunkiem dr Ireny Pulak; Akademia Ignatianum w Krakowie: Kraków.

Stern A. (2016). …i nigdy nie chodziłem do szkoły. Historia szczęśliwego dzieciństwa; Gliwice: Wydawnictwo Element.

Opublikowane
2020-05-12
Jak cytować
Królikiewicz, R., & Pulak, I. (2020). Możliwości wspierania edukacji domowej nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 15(1(55), 23-38. https://doi.org/10.35765/eetp.2020.1555.02