Klasa autorska jako przykład innowacji pedagogicznej w edukacji wczesnoszkolnej
Abstrakt
Wśród przemian zachodzących w życiu i rozwoju społeczeństwa szczególną i istotną rolę odgrywają innowacje. Działalność innowacyjna w szkołach prowadzona jest na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r. nr 56, poz. 506) oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2011 r., nr 176, poz. 1051). Nowatorskim pomysłem realizowanym w szkołach, który zwiększa skuteczność pracy dydaktyczno-wychowawczej, może być koncepcja klasy autorskiej.Bibliografia
Barnett G., Innovation. The Basis of Cultural Change, Mc Graw-Hill, New York 1953.
Rogers E.M., F. Schoemaker, Communication of Innovations, The Free Press, New York 1971
Pszczołowski T., Mała encyklopedii prakseologii i teorii organizacji, Ossolineum, Wrocław 1978.
Perlaki J., Innowacje w organizacji, PWE, Warszawa 1983.
Schulz R., Twórczość pedagogiczna, IBE, Warszawa 1994.
WhitfieId P.F., Innowacje w przemyśle, PWE, Warszawa 1983.
Pietrasiński Z., Ogólne i psychologiczne zagadnienia innowacji, PWN, Warszawa 1971.
Zaltman G. (i in.), Innovation and Organizations, J. Wiley, New York 1973.
Rusakowska D., Nauczyciel i innowacje pedagogiczne, IWZW, Warszawa 1986.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wyd. Żak, Warszawa 1996.
Weber R.A., Zasady zarządzania organizacjami, PWE, Warszawa 1984.
Solarz J.K. , Innowacje w organizacjach gospodarczych, PWE, Warszawa 1981.
Schulz R., Procesy zmian i odnowy w oświacie, PWN, Warszawa 1980.
Fiedor B., Teoria innowacji, PWN, Warszawa 1979.
Gąsior H., Udział nauczycieli w innowacjach pedagogicznych stale aktualny, „Ruch Pedagogiczny” 1981, nr 4.
Denek K., Procesy innowacji szkolnych, „Ruch Pedagogiczny” 1983, nr 6.
Krajewski S., Procesy innowacyjne w przemyśle, PWN, Warszawa 1985.
Encyklopedia organizacji i zarządzania, PWE, Warszawa 1982.
Mały słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1993
Zarządzenie nr 62 Ministra Edukacji Narodowej z dn. 16 listopada 1989 r. w sprawie zasad prowadzenia pedagogicznej działalności innowacyjnej w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych.
Sawiński J.P., Cechy i funkcje klas autorskich, CEN, Koszalin 1996.
Nakoneczna D., Klasy autorskie w Szkołach Twórczych, Wyd. Ostoja, Warszawa 1993
Radwiłowicz M., Morawska Z., Metodyka nauczania początkowego, WSiP, Warszawa 1986
Nakoneczna D., Wychowanie jako zadanie, Wyd. Ostoja, Warszawa 1992
Feiner M., Went W., Nowe zadania nauczyciela, „Edukacja i Dialog” 1997, nr 9,
Pawlak B., Współpraca nauczycieli i rodziców w szkołach alternatywnych, [w:] Pedagogika alternatywna, pod red. K. Baranowicz, Wyd. Impuls, Kraków 1995
Lesiak-Laska E.I. , Z teorii i praktyki wczesnoszkolnej, WSP, Rzeszów 1993,
Copyright (c) 2016 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: