What the Socks Told Me ... – a Model of a Literary Character in the Prose of Justyna Bednarek

Keywords: children's literature, Justyna Bednarek’s prose, object / thing, didactic context

Abstract

The text concerns the books for children of the contemporary Polish writer - Justyna Bednarek. The researcher dealt with the first two parts of the cycle about socks [part I: Amazing Adventures of 10 Socks (Four Right and Six Left Ones) – 2015; part II: New (Even More Amazing) Adventures of Socks – 2017]. The basic subject is showing a model of a new literary hero in the writer’s works by selecting significant “life truths” represented by the characters of socks. The researcher refers to the reflection on objects in children’s literature. She searches for contexts in pedagogy, psychoanalysis and culture. She tries to discover the world of things shown in the book through the stories of the title characters subject to  personification. She interprets the figure of a sock, created by Bednarek, seeing in it a cultural role model for contemporary children-readers.

Author Biography

Alicja Anna Ungeheuer-Gołąb, Uniwersytet Rzeszowski. Wydział Pedagogiczny

Alicja Ungeheuer-Gołąb – dr hab., prof. nadzw. Uniwersytetu Rzeszowskiego, pedagog, instruktorka tańca, literaturoznawczyni, poetka pracuje na Wydziale Pedagogicznym UR. Należy do stowarzyszeń naukowych, jak: Międzynarodowe Stowarzyszenie Badań nad Literaturą Dziecięcą – IRSCL (International Research Society for Children’s Literature); Polska Sekcja Stowarzyszenia Przyjaciół Książki dla Młodych – IBBY (International Board on Books for Young People – (członkini od 2010 r.). Należy do Komitetu Redakcyjnego serii wydawniczej „Biblioteki – Dzieci – Młodzież” Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich w Warszawie, jest członkinią Rady Naukowej czasopisma „Studia Biblioteczne UR”, oraz Rady Programowej serii Kultura – Przemiany – Edukacja wydawanej na Uniwersytecie Rzeszowskim, należy do Rady Programowej Polskiego Centrum Literatury Dziecięcej z siedzibą w Oświęcimu.

Jest autorką kilkudziesięciu artykułów oraz kilku książek z zakresu badań nad literaturą dziecięcą, jak: Poezja dzieciństwa, czyli droga ku wrażliwości, Rzeszów 1999;Tekst poetycki w edukacji estetycznej dziecka, Rzeszów 2007;Wzorce ruchowe utworów dla dzieci. O literaturze dziecięcej jako wędrówce, walce, tajemnicy, bezpiecznym miejscu i zabawie, Rzeszów 2009;Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą, Warszawa 2011;Literackie inspiracje przedszkolaka, Warszawa 2012;

References

Baluch A. (1998). Czyta, nie czyta… (o dziecku literackim), Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Bauman Z. (2015). O przemijaniu trwania [w:] Śmieć w kulturze, red. K. Kulikowska, C. Obracht-Prondzyński, Gdańsk: WN Katedra, s. 35–47.

Benedict R. (2008). Wzory kultury, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA.

Bodei R. (2016). O życiu rzeczy, przeł. A. Bielak, Łódź: Przypis.

Bruner J.S. (1971). O poznawaniu, przeł. E. Krasińska, przedmowa B. Suchodolski, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Estés C.P. (2001). Biegnąca z wilkami. Archetyp dzikiej kobiety w mitach i legendach, przeł. A. Cioch, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Golka M. (2015). Nadmiar i śmieć w kulturze, [w:] Śmieć w kulturze, red. K. Kulikowska, C. Obracht-Prondzyński, Gdańsk: WN Katedra, s. 49–76.

Kondo M. (2015). Magia sprzątania. Japońska sztuka porządkowania i organizacji, Warszawa: MUZA.

Kopaliński W. (1999). Słownik symboli, [hasło: stopa], Warszawa: Wiedza Powszechna, s. 402–404.

Kretek H. (2012). Teorie i stadia rozwoju moralnego dzieci i młodzieży, „Nauczyciel i Szkoła”, nr 1(51), s. 55–69.

Rąbkowska E. (2019). Kulturowe obrazy zwierząt w polskiej literaturze dla dzieci i młodzieży w perspektywie ‘animal studies’. Wybrane problemy, niepublikowana praca doktorska pisana pod kierunkiem Grzegorza Leszczyńskiego i Anny Barcz, Warszawa: Uniwersytet Warszawski.

Shusterman R. (2010). Świadomość ciała. Dociekania z zakresu somaestetyki, Kraków: Univeristas.

Skowera M. (2019). W krainie odpadów. Wszystkie śmieci LonNiedynu Chiny Miéville’a, [w:] O czym mówią rzeczy? Świat przedmiotów w literaturze dziecięcej i młodzieżowej, red. A. Mik, M. Niewieczerzał, E. Rąbkowska, G. Leszczyński, Warszawa: Wydawnictwo SBP, s. 197–221.

Sławiński J. (1976). Słownik terminów literackich, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Tylicka B. (1999). Bohaterowie naszych książek. Przewodnik po literaturze dla dzieci i młodzieży, Łódź: Wydawnictwo Literatura.

Ungeheuer-Gołąb A. (2009). Gdy króluje ars. Ikoniczne wzorce ruchowe jako warunki rozpoznania [w:] A. Ungeheuer-Gołąb, Wzorce ruchowe utworów dla dzieci. O literaturze dziecięcej jako wędrówce, walce, tajemnicy, bezpieczny miejscu i zabawie, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 201–300.

Willi J. (1996). Związek dwojga. Psychoanaliza pary, przeł. M. Szewcow-Szewczyk, Warszawa: Jacek Santorski & Co.

Bednarek J. (2015). Niesamowite przygody 10 skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych), il. Daniel de Latour, Warszawa: Poradnia K.

Bednarek J. (2017). Nowe przygody skarpetek (jeszcze bardziej niesamowite), il. Daniel de Latour, Warszawa: Poradnia K.

Published
2021-10-06
How to Cite
Ungeheuer-Gołąb, A. A. (2021). What the Socks Told Me . – a Model of a Literary Character in the Prose of Justyna Bednarek. Elementary Education in Theory and Practice, 16(4(62), 69-80. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1662.05