Formacja nauczycieli przedszkolnych i szkół podstawowych we Włoszech: treść i metodologia

Słowa kluczowe: przedszkole i szkoła podstawowa, studia podyplomowe, program nauczania, laboratoria, doskonalenie zawodowe nauczycieli

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie procesu formacji nauczycieli przedszkolnych i szkół podstawowych we Włoszech. Aby lepiej zrozumieć, jak zmienił się proces kształcenia nauczycieli we Włoszech w ciągu ostatnich dwudziestu lat, opisano kilka krótkich aspektów historycznych dotyczących rozwoju programu nauczania dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Studia uniwersyteckie są obecnie podstawowym wymogiem, który pozwala zdobyć uprawnienia do pracy jako nauczyciel na poziomie przedszkolnym i podstawowym. W opisie różnych części składających się na program nauczania studiów włoskich przedstawiono niektóre refleksje pedagogiczne z ich implikacjami dydaktycznymi i metodologicznymi.

Bibliografia

Catarci M. (2016). La pedagogia della liberazione di Paulo Freire.Educazione, intercultura e cambiamento sociale, FrancoAngeli: Milano.

Cervi M.A. Bonesso C. (2008). Emozioni per crescere. Come educare l’emotività, Armando: Roma 2008.

Freire P. (1971). La pedagogia degli oppressi, Mondadori: Milano.

MIUR (2012). Indicazioni nazionali per il curricolo della scuola dell’infanzia e del primo ciclo di istruzione, Le Monnier: Firenze.

Munari B. (1996). Da cosa nasce cosa: appunti per una metodologia progettuale, Laterza: Bari.

Munari B. (2006). Arte come mestiere, Laterza: Bari.

Munari B. (2017). Fantasia: invenzione, creatività e immaginazione nelle creazioni visive, Laterza: Bari.

Rosati N. (2015). Imparare in modo cooperativo. Strategie per l’inclusione, Multidea: Roma.

Opublikowane
2021-06-30
Jak cytować
Rosati, N. (2021). Formacja nauczycieli przedszkolnych i szkół podstawowych we Włoszech: treść i metodologia. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 16(2(60), 89-98. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1660.07