Archiwum
-
Literatura i muzyka w edukacji dzieciTom 19 Nr 3(74) (2024)
From East to West and North to South, no countries in the world do not have lullabies or nursery rhymes. These are the infused forms of music and literature that the humans are exposed to right from birth or as embryos. The interplay between music and literature is a significant cultural phenomenon that has shaped human expression and communication across space and time. Both forms of expression offer rich avenues for emotional expression, storytelling, and cultural transmission. In educational settings, particularly in primary education, the integration of literature and music offers a powerful tool for cognitive and language development, cultural literacy, and emotional growth (Hallam, 2010). This introductory essay examines the relationship between literature in music and music in literature and discusses how these interactions contribute to language and literacy development and the broader educational experience of young children.
-
Rola rodziny i szkoły w kształtowaniu kompetencji inter- i intrapersonalnychTom 19 Nr 2 (73) (2024)
-
Ikonoteksty wobec współczesnych kryzysów społecznychTom 18 Nr 4 (71) (2023)
Pojęcie kryzysu oznacza trudną, często długotrwałą, trudną, dramatyczną sytuację, która niesie za sobą odczuwanie nasilającego się niepokoju przeobrażającego się w lęk, zagrożenie. Utrzymywane głównie w przestrzeni medialnej pojawianie się śmiertelnych konsekwencji kryzysów wojennych, ekologicznych w różnych miejscach świata dalszego i bliższego to codzienność współczesnych dzieci. Najchętniej uchronilibyśmy je przed wszelkim pojawiającym się złem w alternatywnej fikcji, schowali, przeczekali. Tak się jednak nie da, jeśli chcemy traktować dzieci poważnie. W sferze współczesnej kultury dla dzieci od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku funkcjonują książki obrazkowe i inne ikonoteksty, będące niezwykle idiosynkratycznym gatunkiem sztuki, który za cel stawia sobie uwrażliwienie już najmłodszych odbiorców na kwestie szeroko rozumianych współczesnych kryzysów i nowych wyzwań, z którymi mierzy się nasz świat. Ich dobrodziejstwo pozwala na rozumienie otaczającego świata, zanurzenie w nim, niekiedy także zaangażowanie w możliwą zmianę jego warunków.
-
Dialog w warunkach wielokulturowościTom 18 Nr 3(70) (2023)
Tematykę bieżącego numeru EETP wyznaczają aktualne i palące problemy w polskiej edukacji elementarnej, które zostały wyeksponowane w związku z tragiczną sytuacją naszych sąsiadów – wojną w Ukrainie. Problematyka przestrzennego i kulturowego współistnienia różniących się w wielu sferach jednostek i grup społecznych wymaga dalszego poszukiwania rozwiązań mimo licznych działań podejmowanych przez badaczy w ramach swoich dyscyplin: pedagogów, psychologów, językoznawców, glottodydaktyków, kulturoznawców, a także nauczycieli praktyków na co dzień wspierających dzieci w wieku przedszkolnym, uczniów najmłodszych oraz ich rodziny. Z tego powodu wątkiem przewodnim przedstawianego tomu jest edukacyjna wartość dialogu, jego relacyjny charakter i ranga, jaką dialog w sferze publicznej nadaje debacie społecznej. Poddanie pod dyskusję tej trudnej tematyki, wywołującej napięcia społeczne, daje nadzieję na pokazanie różnych perspektyw oglądu badanych zjawisk, otwierając tym samym przestrzeń dla pedagogiki dialogu.
-
Edukacja medialna małego dzieckaTom 18 Nr 2(69) (2023)
Okres pandemii pokazał, że media mogą odegrać w życiu dzieci bardzo różnorodne role, a funkcjonowanie w świecie nowych technologii przynosi z sobą zarówno wiele pozytywnych, jak i negatywnych konsekwencji. Aby uniknąć tych drugich niezbędna jest odpowiednia, dostosowana do potrzeb małego dziecka, edukacja medialna. Pozwala ona powoli i odpowiedzialnie wprowadzać młodego odbiorcę w świat nowych mediów. Właśnie dlatego odpowiedzialne i mądre wprowadzanie dziecka do świata mediów, kształtowanie prawidłowych nawyków w zakresie higieny cyfrowej staje się dzisiaj jednym z ważnych elementów całego procesu edukacyjnego..
-
Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna w procesie przemianTom 18 Nr 1(68) (2023)
Tematem przewodnim tego numeru EETP są przemiany edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej – szczególnie znaczące w ostatnim dwudziestoleciu.
Artykuły publikowane w tym numerze pokazują specyfikę i kierunki przeobrażeń, jakie dokonały się we wczesnej edukacji na przestrzeni nie tylko ostatnich lat, ale także w pracy z dzieckiem i jego rodziną na przestrzeni ostatniego stulecia. Dowodzą one, że nowatorskie rozwiązania pedagogiczne stale towarzyszyły i towarzyszą innowatorom pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. W historii tych subdyscyplin pedagogiki jest mnóstwo przykładów osobowych, powszechnie znanych autorytetów, ale także odważnych i kreatywnych nauczycieli codziennie działających na rzecz dobra dzieci, tworzących autorskie rozwiązania dydaktyczne, demokratyzujących edukację, organizujących prorozwojowe środowisko do zabawy i uczenia się, dających poczucie wolności wyboru i szanujących podmiotowość dziecięcą.