Świadomość zdrowego odżywiania u dzieci w wieku wczesnoszkolnym a działania realizowane przez szkołę
Abstrakt
Żyjemy w takich czasach, że świadomość znaczenia zdrowego odżywiania jako istotnego czynnika zdrowia jest już powszechnie wiadoma. Do zadań szkoły z racji pełnionej misji edukacyjnej i wychowawczej należy kształtowanie nawyków, zachowań i postaw promujących zdrowe odżywianie. Dlatego słuszne wydaje się podjęcie i przeprowadzenie badań wśród uczniów szkoły podstawowej w celu poznania ich świadomości w zakresie zdrowego odżywiania oraz działań realizowanych przez szkoły z edukacji żywieniowej. W części empirycznej artykułu zaprezentowano analizę wyników badań przeprowadzonych wśród uczniów klas drugich i trzecich (N=170) w kilku wybranych szkołach podstawowych na terenie Powiatu Bialskiego w woj. lubelskim. Dopełnieniem badań ilościowych były badania jakościowe przeprowadzone w formie indywidualnych wywiadów z 8 nauczycielami-wychowawcami uczniów klas objętych badaniem. Analiza i interpretacja uzyskanych wyników badań z jednej strony pokazała wysoki poziom wiedzy badanych uczniów w zakresie zdrowego odżywiania, na co w dużym stopniu mają wpływ atrakcyjne działania edukacyjne prowadzone przez nauczycieli, a z drugiej strony oceniła sposób odżywiania uczniów, który w wielu obszarach budzi niepokój i wymaga integracji z rodzinami.
Bibliografia
Brzezińska A. (2019). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Demel M. (1980). Pedagogika zdrowia, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Dziwisz S. (2017). Wdrażanie zasad zdrowego żywienia w szkołach publicznych – walka z otyłością i niedożywieniem, “The Central European Journal of Social Sciences and Humanities”, nr 62 (376), s. 61-71.
Franciscato S.J., Janson G., Machado R., Pereira Lauris J.R., Javarez de Andrade S.M., Fisberg M. (2019). Impact of the Nutrition Education Program Nutriamigos® on Levels of Awareness on Healthy Eating Habits in School-aged Children, „Journal of Human Growth and Development”, nr 29(3), s. 390-402, DOI: 10.7322/jhgd.v 29.9538.
Gawęcki J. (2010). Żywienie człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Harwas-Napierała B., Trempała, J. (red.). (2004). Psychologia rozwoju człowieka – część 2. Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jarosz M. (2008). Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia, Warszawa: Wydawca Instytut Żywności i Żywienia.
Kunachowicz H., Czarnowska-Misztal E., Turlejska H. (2007). Zasady żywienia człowieka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kunachowicz H., Przygoda B., Nadolna I., Iwanow K. (2019). Tabele składu i wartości odżywczej żywności, Warszawa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie.
Molska K. (red.). (2010). Zasady zdrowego żywienia, Warszawa: Wydawca Instytut Żywności i Żywienia.
Swaminathan S., Thomas T., Kurpad A. V., Vaz M. (2019). Perceptions of Healthy Eating: A Qualitative Study of School-Going Children in South India, “Health Education Journal”, nr 68 (2), s. 94-110, DOI: 10.1177/0017896909103845.
Syrek E. (2000). Zdrowie w aspekcie pedagogiki społecznej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Wolański N. (2012). Rozwój biologiczny człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wolny B. (2012). Szkolna edukacja zdrowotna ukierunkowana na doskonalenie jakości życia uczniów, Lublin: Wydawnictwo KUL.
WHO (2012). Social Determinants of Health and Well‑being Among Young People, HEALTH BEHAVIOUR IN SCHOOL‑AGED CHILDREN (HBSC) STUDY: INTERNATIONAL REPORT FROM THE 2009/2010 SURVEY, Copenhagen: WHO Regional Office for Europe, (Health Policy for Children and Adolescents, No. 6).
Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K. (2010). Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Żebrowska M. (red.). (1986). Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Tom I, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Załącznik nr 2 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U.2017, poz. 356).
Copyright (c) 2020 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: