Współpraca przedszkola z rodzicami i środowiskiem lokalnym jako jedna z tendencji zmian oświatowych w edukacji przedszkolnej – analiza porównawcza
Abstrakt
Znaczenie współpracy może być rozpatrywane w perspektywie historycznej. Nigdy dotąd nie była ona tak ważna, jak obecnie. Współczesne zmiany społeczne, polityczne, ekonomiczne i oświatowe wymagają innego spojrzenia na współpracę podmiotów edukacyjnych. Wydaje się, że są one od siebie coraz bardziej zależne i potrzebują wzajemnych relacji do osiągania celów edukacyjnych. Jednym z zadań placówki przedszkolnej jest socjalizacja najmłodszych. Może ona przebiegać prawidłowo jedynie wtedy, gdy jest zorganizowana z udziałem wspomnianej instytucji, rodziców i lokalnej społeczności. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie roli współpracy podmiotów edukacyjnych oraz wpływu owej współpracy na rozwój intelektualny i wychowawczy dzieci. Artykuł prezentuje zarówno korzyści wynikające ze współpracy, jak i trudności w jej organizacji. Posiada charakter porównawczy, gdyż przybliża rozwiązania innych krajów w tym zakresie. Dodatkowo scharakteryzowane zostały pilotażowe badania dotyczące współpracy placówek przedszkolnych z rodzicami i lokalną społecznością.Bibliografia
Adamczyk M., Cywilizacja Zachodnia, [Western Civilization], Wyd. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2011.
Błażejewski W., Pedagogika porównawcza, [Comparative Education], Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006.
Ferenz K., Współczesne funkcje przedszkola, [The Modern Functions of the Kindergarten], „Wychowanie w Przedszkolu” 1999, No. 4.
Gmerek T., Społeczne funkcje szkolnictwa w Finlandii, [Social Functions of Education in Finland], Wyższa Szkoła Humanistyczna w Lesznie, Poznań-Leszno 2007.
Guz S., Edukacja przedszkolna w okresie przemian, [Pre-school Education in Transformation], Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej, TWP, Warszawa 2006.
Kowalski J., Powstanie i rozwój cywilizacji chińskiej, [w:] Azja-Pacyfik. Społeczeństwo polityka – gospodarka, [The Inception and Development of Chinese Civilization, [in:] Asia-Pacific. Politics – economy], t.2, Wyd. Instytutu Studiów Politycznych PAN, Toruń 1999.
Kieniewicz J., Wprowadzenie do historii cywilizacji Wschodu i Zachodu, [Introduction to the History of Civilizations of East and West], Wyd. Dialog, Warszawa 2003.
Kujawiński J., Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja, [The Evolution of the School and Its Contemporary Visio], Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2010.
Najam A., The four C’s of Third Sector – Government Relations: Cooperation, Confrontation, Complementarity and Co-optation, Nonprofit Management and Leadership, 2000, Vol. 10/4.
Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza, Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju, [Comparative Educational studies. Problems, Status of the Research, the Perspective of the Development], Impuls, Kraków 2014.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, [New Pedagogical Dictionary] Wyd. Żak, Warszawa 1996.
Pilch T., Środowisko lokalne-struktura, funkcje i przemiany, [w:] Pedagogika społeczna, [Local Environment-Structure, Function and Metabolism], [in:] [Social Pedagogy], red. T. Pilcha, I. Nepalczyk, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2003.
Theiss W., B. Skrzypczak [red.], Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, [Education and Social Animation in the Local Environment ], Centrum Wspierania Aktywności lokalnej CAL,Warszawa 2006.
Totman C, Historia Japonii, [History of Japan] Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
Winiarski M., Rodzina – szkoła – środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, [Family – school – local community. The problems of pedagogy environmental], Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2000.
Wroczyński R., Pedagogika społeczna, [Social Pedagogy], PWN, Warszawa 1985.
Copyright (c) 2016 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: