The Cooperation of the Kindergarten with Parents and the Local Community as One of the Trends in Pre-school Education – a Comparative Analysis

  • Aneta Kamińska Akademia Ignatianum w Krakowie
Keywords: cooperation with parents, cooperation with local community, local community, pre-school education, participants of education

Abstract

The importance of cooperation can be examined from the historical perspective and in Poland it was not as popular even five years ago as it is today. Contemporary social, political, economic and educational changes have forced a different meaning of cooperation of the participants of education. It seems that they are more dependent on one another and they need each other to fulfil educational purposes. One of the tasks of the preschool institution is to socialize young learners. It can be done properly only when it is organized as a collaboration between the mentioned institution, parents and the local community. The aim of the article is to depict how cooperation among those educational participants is valuable and how it influences children. The paper shows both the benefits and some difficulties concerning its organisation. It has a comparative dimension because it approximates the adjustments of other countries connected to it. What is more, some fragmentary research of cooperation between pre-school institutions, parents and local community is characterized.

References

Adamczyk M., Cywilizacja Zachodnia, [Western Civilization], Wyd. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2011.

Błażejewski W., Pedagogika porównawcza, [Comparative Education], Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006.

Ferenz K., Współczesne funkcje przedszkola, [The Modern Functions of the Kindergarten], „Wychowanie w Przedszkolu” 1999, No. 4.

Gmerek T., Społeczne funkcje szkolnictwa w Finlandii, [Social Functions of Education in Finland], Wyższa Szkoła Humanistyczna w Lesznie, Poznań-Leszno 2007.

Guz S., Edukacja przedszkolna w okresie przemian, [Pre-school Education in Transformation], Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej, TWP, Warszawa 2006.

Kowalski J., Powstanie i rozwój cywilizacji chińskiej, [w:] Azja-Pacyfik. Społeczeństwo polityka – gospodarka, [The Inception and Development of Chinese Civilization, [in:] Asia-Pacific. Politics – economy], t.2, Wyd. Instytutu Studiów Politycznych PAN, Toruń 1999.

Kieniewicz J., Wprowadzenie do historii cywilizacji Wschodu i Zachodu, [Introduction to the History of Civilizations of East and West], Wyd. Dialog, Warszawa 2003.

Kujawiński J., Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja, [The Evolution of the School and Its Contemporary Visio], Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2010.

Najam A., The four C’s of Third Sector – Government Relations: Cooperation, Confrontation, Complementarity and Co-optation, Nonprofit Management and Leadership, 2000, Vol. 10/4.

Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza, Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju, [Comparative Educational studies. Problems, Status of the Research, the Perspective of the Development], Impuls, Kraków 2014.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, [New Pedagogical Dictionary] Wyd. Żak, Warszawa 1996.

Pilch T., Środowisko lokalne-struktura, funkcje i przemiany, [w:] Pedagogika społeczna, [Local Environment-Structure, Function and Metabolism], [in:] [Social Pedagogy], red. T. Pilcha, I. Nepalczyk, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2003.

Theiss W., B. Skrzypczak [red.], Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, [Education and Social Animation in the Local Environment ], Centrum Wspierania Aktywności lokalnej CAL,Warszawa 2006.

Totman C, Historia Japonii, [History of Japan] Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.

Winiarski M., Rodzina – szkoła – środowisko lokalne. Problemy edukacji środowiskowej, [Family – school – local community. The problems of pedagogy environmental], Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2000.

Wroczyński R., Pedagogika społeczna, [Social Pedagogy], PWN, Warszawa 1985.

http://www.eurydice.org.pl

http://www.gov.uk

Published
2016-06-14
How to Cite
Kamińska, A. (2016). The Cooperation of the Kindergarten with Parents and the Local Community as One of the Trends in Pre-school Education – a Comparative Analysis. Elementary Education in Theory and Practice, 10(36/2), 31-42. https://doi.org/10.35765/eetp.2015.1036.02

Most read articles by the same author(s)