The Socialisation Process in Multicultural Classrooms – Examples of Educational Practices

Keywords: pupils, socialisation process, school, multicultural classrooms, refugees

Abstract

In accordance with Polish education law, which also applies to refugee children who came to Poland with their parents, all children are subject to compulsory education. Refugee children learn the Polish language, make their first contacts, break down barriers and prejudices, and shape their personalities and attitudes at school. The research conducted in selected primary schools in Biała Podlaska district shows and describes school actions designed to facilitate the socialisation process of children studying in multicultural classrooms. A lot of factors affecting the socialisation of refugee and Polish children in a positive way were observed, which will certainly have a future impact on their personal development and the development of society.

References

Kosowicz A., Uchodźca, [w:] Uchodźca mój dobry sąsiad, red. P. Dziliński, Wydawnictwo Znak, Kraków 2009.

Kruszewska A., Między przedszkolem a szkołą obowiązek szkolny sześciolatka – dziecko przekracza próg szkolny, Ośrodek Wydawniczo-Poligraficzny SIM, Częstochowa 2015.

Filipiak M., Socjologia kultury. Zarys zagadnień, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2000.

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2006.

Pawlic-Rafałowska E., Bernacka-Langier A., Inny w polskiej szkole, Wyd. Fundacja Polskie Forum Migracyjne, Warszawa 2010.

Skorny Z., Proces socjalizacji dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1987.

Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo – zmieniająca się kategoria społeczna, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” (2002)4.

Stech K., Ratuś B., Pakty Praw Człowieka w procesie edukacji, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Zielona Góra 1994.

Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, opublikowane 18 czerwca 2014 r., Dz.U. z 2014 r., poz. 803.

Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991 roku ze zmianami wynikającymi z ustawy z 19 marca 2009 roku, Dz.U. nr 56, poz. 458.

Published
2016-12-30
How to Cite
Nazaruk, S. K. (2016). The Socialisation Process in Multicultural Classrooms – Examples of Educational Practices. Elementary Education in Theory and Practice, 11(4(42), 39-50. https://doi.org/10.35765/eetp.2016.1142.03
Section
Scientific articles