Kształtowanie kluczowych kompetencji nauczycieli edukacji elementarnej – raport z badań

Słowa kluczowe: kluczowe kompetencje, nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, edukacja elementarna, program kształcenia nauczycieli, wczesna edukacja

Abstrakt

Celem artykułu jest zaprezentowanie badań pilotażowych przeprowadzonych wśród studentów drugiego roku studiów niestacjonarnych i stacjonarnych kierunku pedagogika ze specjalnością edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna oraz studentów pierwszego roku uczestniczących w projekcie zatytułowanym: „Eksperymentalny program kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej w AIK”. Projekt ten jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, który ma na celu podniesienie kompetencji osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, odpowiadających potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa, poprzez opracowanie i wdrożenie innowacyjnego programu kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji. Badania diagnostyczno-weryfikacyjne zostały przeprowadzone w czerwcu 2019 roku. Studenci oceniali swoje kluczowe kompetencje, które uzyskali w trakcie procesu kształcenia. W celu ich porównania zastosowano Test U Manna-Withneya. Analiza wyników badań pozwala na ocenę realizowanych programów, które są podstawą do opracowania nowego modelu kształcenia kluczowych kompetencji nauczycieli edukacji elementarnej. W artykule przedstawiono założenia programu kształcenia nauczycieli, podstawy metodologiczne przeprowadzonych badań oraz analizę zgromadzonych wyników badań.

Bibliografia

Adamek I. (2014). Kompetencje kluczowe a swoistość kompetencji kreatywnych, [w:] I. Adamek, J. Bałachowicz (red.), Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 15-47.

Ordon U. (2009). Samoocena kompetencji zawodowych nauczycieli przedszkoli i klas I-III wobec wymogów edukacji europejskiej, [w:] I. Adamek, E. Żmijewska (red.), Nauczyciel w systemie edukacyjnym: teraźniejszość i przyszłość, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, s. 66-76.

Ordon U., Serwatko K. (2016). Kompetencje informatyczne w samoocenie nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, „Edukacja – Technika – Informatyka”, nr 3/17. DOI: 10.15584/eti.2016.3.23.

Strykowski W. (2005). Kompetencje współczesnego nauczyciela, „Neodidagmata”, [t.] 27/28, s. 15-28.

Śliwa S. (2017). Kompetencje profilaktyczne nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, Opole: Wydawnictwo Instytut Śląski.

Kitchen Lab for Kids, http://kitchenlab4kids.eu/ (dostęp: 01.06.2019).

Propozycja nowego modelu kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej, www.archiwum.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2018_03/cac95e27a335dcdb00979556332feb00.pdf (dostęp: 31.01.2018).

Opublikowane
2019-11-14
Jak cytować
Surma, B. (2019). Kształtowanie kluczowych kompetencji nauczycieli edukacji elementarnej – raport z badań. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 14(2(52), 93-104. https://doi.org/10.35765/eetp.2019.1452.06