Dziecięce koncepcje wiedzy i poznania - o rozwoju myślenia epistemologicznego dzieci we wczesnym i średnim dzieciństwie

Słowa kluczowe: metapoznanie, refleksja epistemologicznaa, koncpejce wiedzy i uczenia się, kultura myślenia, edukacja wczesnoszkolna

Abstrakt

Refleksja metapoznawcza i epistemologiczna są często uważane za formy aktywności niedostępne percepcji małego dziecka. Tymczasem badania świadczą, że dzieci już na stosunkowo wczesnych etapach rozwoju są żywotnie zainteresowane tym, co dzieje się w umyśle człowieka, obserwują i wyciągają wnioski, formułują własne, osobiste teorie wiedzy i uczenia się szybko przechodząc od tzw. „naiwnych teorii umysłu” do rozważań natury epistemologicznej. Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie czytelnikom istoty refleksji epistemologicznej i roli, jaką pełni ona w rozwoju dziecięcych koncepcji wiedzy i poznania. Analizy teoretyczne wzbogacone zostaną prezentacją projektu badawczego, który zmierzał do znalezienia odpowiedzi na następujące pytania: Jaką koncepcją wiedzy posługują się dzieci w młodszym wieku szkolnym? Jakie dostrzegają różnice między wiedzą a uczeniem się? W oparciu o analizę semantyczną zebranych wypowiedzi graficznych i werbalnych dzieci ukazana zostanie rola osobistej epistemologii jako istotnego wymiaru przyszłej kompetencji w świadomym regulowaniu własnego uczenia się, ocenianiu jego skuteczności i wyznaczaniu sobie kolejnych celów. W podsumowaniu tekstu przedstawione zostaną wnioski dla praktyki edukacyjnej.

Bibliografia

Alexander J.M., Schwanenflugel P.J. (1996). Development of metacognitive concepts about thinking in gifted and non-gifted children: Recent research, “Learning & Individual Differences,” vol. 8, no. 4 pp. 305–325.

Barzilai S., Zohar A. (2014). Reconsidering personal epistemology as metacognition: A multifaceted approach to the analysis of epistemic thinking, “Education Psychologist,” vol. 49 (1), pp. 13–35.

Bendixen L.D., Feucht F.C. (eds.) (2010). Personal epistemology in the classroom. Theory, research, and implication for practice, New York: Cambridge University Press.

Bendixen L.D., Rule D.C. (2004). An integrative approach to personal epistemology: A guiding model, “Educational Psychologist,” vol. 39 (1), pp. 69–80.

Białecka-Pikul M. (2012). Narodziny i rozwój refleksji nad myśleniem [The birth and development of reflection on thinking], Krakow: UJ.

Briell J., Elen J., Verschaffen L., Clarebout G. (2011). Personal epistemology: Nomenclature, conceptualizations, and measurements, [in:] J. Elen, E. Stahl, R. Bromme, G. Clare- bout (eds.), Links between beliefs and cognitive flexibility: Lessons learned, Springer Science+Business Media, pp. 7–36.

Carpendale J.I., Chandler M.J. (1996). On the distinction between false belief understanding and subscribing to an interpretive theory of mind, “Child Development,” vol. 67, pp. 1686–1706.

Feucht F.C. (2010). Epistemic climate in elementary classrooms, [in:] L.D. Bendixen, F.C. Feucht (eds.), Personal epistemology in the classroom: Theory, research, and implications for practice, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 55–93.

Flavell J.H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry, “American Psychologist,” vol. 34 (10), pp. 906–911.

Flavell J.H., Green F.L., Flavell E.R. (1995). Young children’s knowledge about thinking, “Monographs of the Society for Research in Child Development,” series no. 243, vol. 60, no. 1.

Gawrych A. (2017). Koncepcja uczenia się w wypowiedziach dzieci w młodszym wieku szkolnym [The concept of learning in the statements of younger school children] [Unpublished thesis, written under the supervision of Dr. Dorota Zdybel for the University of Social Sciences in Łódź].

Hofer B. (2004). Epistemological understanding as a metacognitive process: Thinking aloud during online searching, “Educational Research,” vol. 39 (1), pp. 43–55.

Hofer B.K., Bendixen L.D. (2012). Personal epistemology: Theory, research, and future directions, [in:] APA educational psychology handbook. DOI: 10.1037/13273-009. https:// www.researchgate.net/publication/284893012_Personal_epistemology_Theory_re- search_and_future_directions

Hoskins, B., Fredriksson, U. (2008). Learning to learn: What is it and can it be measured? “JRC Scientific and Technical Reports,” Luxemburg: Office for Official Publications of the European Communities.

Kanevsky L., Geake J. (2004). Inside the zone of proximal development: Validating a multifactor model of learning potential with gifted students and their peers, “Journal for the Education of the Gifted,” vol. 28 (2), pp. 182–217.

King P.M., Kitchener K.S. (2004). Reflective judgment: Theory and research on the development of epistemic assumptions through adulthood, “Educational Psychologist,” vol. 39 (1), pp. 5–18.

Key competences in the process of lifelong learning. European Reference Framework. EU Council Recommendations of 22 May 2018 on Key Competences for Lifelong Learning. (2018/C 189/01). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELE X:32018H0604(01)&from=EN

Kuhn D. (2000). Theory of mind, metacognition, and reasoning: A life-span perspective, [in:] P. Mitchell, K.J. Riggs (eds.), Children’s reasoning and the mind, New York: Psychology Press, pp. 301–326.

Kuhn D., Dean D. Jr. (2004). Metacognition: A bridge between cognitive psychology and educational practice, “Theory Into Practice,” vol. 43 (4), pp. 268–273. DOI: 10.1207/ s15430421tip4304_4

Kuhn D., Weinstock M. (2002). What is epistemological thinking and why does it matter?, [in:] B.K. Hofer, P.R. Pintrich (eds.), Personal epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing, New York: Routledge, pp. 121–144.

Ledzińska M., Czerniawska M. (2011). Prawidłowości rozwoju sfery metapoznawczej w teorii i praktyce nauczania [Patterns of the development of the metacognitive func- tion in teaching theory and practice], [in:] J. Trempała (ed.), Prawidłowości rozwoju człowieka [Patterns of human development], Warsaw: PWN, pp. 353–363.

Pillow B.H. (2008). Development of children’s understanding of cognitive activities, “The Journal of Genetic Psychology,” vol. 169 (4), pp. 297–321.

Pramling I. (1986). The origin of the child’s idea of learning through practice, “European Journal of Psychology of Education,” vol. 1 (3), pp. 31–46.

Schommer-Aikins M. (2002). An evolving theoretical framework for epistemological belief system, [in:] B.K. Hofer, P.R. Pintrich (eds.), Personal epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing, Mahwah, NJ–London: LEA Publishers, pp. 103–118.

Wellman H.M. (1985). The child’s theory of mind: The development of conceptions of cognition, [in:] S.R. Yussen (ed.), The growth of reflection in children, Orlando, FL: Academic Press.

Opublikowane
2020-10-16
Jak cytować
Zdybel, D. (2020). Dziecięce koncepcje wiedzy i poznania - o rozwoju myślenia epistemologicznego dzieci we wczesnym i średnim dzieciństwie. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 15(3(57), 145-163. https://doi.org/10.35765/eetp.2020.1557.10