(Nie)powodzenia w matematycznej edukacji dziecka
Review: E. Gruszczyk-Kolczyńska (2021). Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Podręcznik dla rodziców, terapeutów i nauczycieli z serii „Dziecięca matematyka” [How to Help the Child Overcome Math Failures? A Textbook for Parents, Therapists and Teachers from the Series “Children’s Mathematics”], Kraków: CEBP 24.12 Sp. z o.o., 270 pp.
Abstrakt
Mathematics—the word that hides immense emotions. Probably each of us has some memories and associations related to mathematical education at school age. For some it was a pleasure, sometimes, when they delved into solving logical and difficult tasks, ending with pride and success. For others, learning mathematics was a nightmare they would prefer to forget, lost and sad time, marked by a streak of failures, often with a sense of inferiority. And it is the latter experience, which makes some people assume a priori that learning mathematics must be difficult, and perceive it as a cause of failure. The scale of the phenomenon is so large that in the literature we can find such terms as the scourge of mathematical illiteracy (Dąbrowski 2008), mainly blamed on teachers who failed to properly shape mathematical concepts in the minds of children (Karpińska, Remża 2019).
Bibliografia
Czajkowska M., Grochowalska M., Orzechowska M. (2015b). Potrzeby nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i nauczycieli matematyki w zakresie rozwoju, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Dąbrowski M. (2008). Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna.
Gruszczyk-Kolczyńska E. (2014). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Karpińska A., Remża P. (2019). Niepowodzenia szkolne z matematyki pedagogicznym wyzwaniem dla edukacji, “Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika”, no. 20, pp. 121–132. DOI: 10.5604/01.3001.0013.2293.
Copyright (c) 2021 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: