Budowanie partnerstwa w relacji rodzic – nauczyciel z odwołaniem do tradycyjnych i współczesnych form pracy
Abstrakt
Dla prawidłowego rozwoju dziecka kluczowe są dwa środowiska, w których przebiega proces wychowania i edukacji. Rodzina i szkoła powinny się wzajemnie uzupełniać i realizować założone wspólnie cele. Ich relacje dodatnio wpływają na wielostronny rozwój dziecka, osiąganie lepszych wyników w nauce oraz prawidłowe funkcjonowanie w relacjach społecznych. Dobra współpraca pomiędzy środowiskiem szkolnym i rodzinnym przyczynia się do zmniejszenia ryzyka powstania problemów wychowawczych, kreowania atmosfery wzajemnego zaufania i zrozumienia. Jest ona również korzystna dla osób dorosłych: nauczycieli i rodziców, którzy budując relacje partnerskie, stają się bardziej otwarci na siebie i potrzeby dziecka. W artykule autorki starają się udzielić odpowiedzi na pytanie, czym jest partnerstwo szkoły i rodziców oraz jakie czynniki wpływają na dobre relacje szkoła – dom. Omawiają również, jakie tradycyjne formy współpracy są wykorzystywane w praktyce edukacyjnej, wskazując ich pozytywne aspekty dla budowania przestrzeni spotkania. Wśród form współdziałania pomiędzy nauczycielami a rodzicami zostały uwzględnione także te, które bazują na współczesnych narzędziach technologii informacyjno-komunikacyjnych. W tym zakresie zwrócono szczególną uwagę na wykorzystanie narzędzi internetowych. Na podstawie analizowanej literatury przedmiotu ukazano znaczenie współdziałania i potrzebę podjęcia szerokich działań w zakresie poprawy relacji pomiędzy nauczycielami a rodzicami. W tekście artykułu wskazano czynniki, które sprzyjają podniesieniu efektywności całego procesu edukacyjnego, ukazano, że są one korzystne dla wszystkich podmiotów biorących w nim udział.
Bibliografia
Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1995.
Banasiak M., Współpraca rodziców ze szkołą w kontekście reformy edukacji w Polsce, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.
Beresford E., Rola władz lokalnych we wspieraniu współpracy rodziców i szkoły, [in:] Ku partnerstwu szkoła – rodzice, ed. J. Kropiwnicki, Wyd. Nauczycielskie Sp. z.o.o, Jelenia Góra 1999.
Bobula S., Rodzice partnerami szkoły. Partnerstwo, czyli co?, ‹http://www.npseo.pl/data/various/files/bobula.pdf› (access: 15.11.2015).
Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, ed. T. Pilch, GWP, Warszawa 1999.
Gaweł-Luty E., Optymalizacja współdziałania nauczycieli klas początkowych z rodzicami uczniów, WSP w Słupsku, Słupsk 1992.
‹http://men.gov.pl/wp-content/uploads/2015/08/zalacznik.pdf› (access: 15.11.2015).
Karwowska-Struczyk M., Rodzice w przedszkolu – balast czy koło ratunkowe?, [in:] Środowiskowe i językowe konteksty edukacji dziecka w rodzinie, przedszkolu i szkole, ed. E. Jaszczyszyn, J. Górnikiewicz, Polski Komitet Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego (OMEP), Warszawa 2013.
Kołodziejczyk J., Partycypacja uczniów i rodziców w zarządzaniu szkołą, [in:] Ewaluacja w Nadzorze pedagogicznym. Refleksje, ed. G. Mazurkiewicz, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.
Kołodziejczyk J., Cieślak H., Analiza wyników ewaluacji zewnętrznych w odniesieniu do wymagania „Rodzice są partnerami szkoły”, [in:] Ewaluacja w Nadzorze pedagogicznym. Refleksje, ed. G. Mazurkiewicz, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.
Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław – Warszawa – Kraków 1975.
Kożuch B., O współdziałaniu. Dlaczego trzeba i warto współdziałać, ‹http://www.isp.uj.edu.pl/documents/2103800/58f23e0d-4f68-413f-b947-9f86f31691da› (access: 30.11.2015).
Łobocki M, ABC wychowania, Wyd. UMCS, Lublin 1999.
Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Impuls, Kraków 2007.
Łukasik J.M., Jagielski K., Solecki R., Nauczyciel. Wychowawca. Pedagog. Szkolne wyzwania, Jedność, Kielce 2013.
Mały słownik języka polskiego, ed. E. Sobol, PWN, Warszawa 1993.
Maszke A.W., Współpraca i partnerstwo rodziców i nauczycieli, [in:] Edukacja w dialogu i reformie, ed. A. Karpińska, Trans Humana, Białystok 2002.
Mendel M., Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2007.
Nowosad I., Szymański M., Nauczyciele i rodzice. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra – Kraków 2004.
Oelszlaeger-Kosturek B., Studia o aktywnym uczeniu się dzieci. Wybrane problemy edukacji wczesnoszkolnej. Materiały dla studentów i nauczycieli, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013.
Okoń W., Słownik pedagogiczny, PWN, Warszawa 1987.
Okuniewska J., Zarządzanie awatorową klasą, Super Belfrzy, ‹http://www.superbelfrzy.edu.pl/pomyslodajnia/zarzadzanie-awatarowa-klasa/› (access: 27.11.2015).
Parlak M., Współpraca przedszkola z rodzicami i środowiskiem lokalnym, [in:] Wybrane zagadnienia z pedagogiki przedszkolnej, ed. E. Zyzik, Wyd. Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego, Kielce 2009.
Płocińska M., Rylke H., Czas współpracy i czas zmian, Warszawa 2002.
Przez współpracę do sukcesu, ed. A. Sobolewski, ZWP MPiPS, Warszawa 2007.
Segiet W., Rodzice – nauczyciele, Wyd. Książka i Wiedza, Poznań 1999.
Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych Władysława Kopalińskiego, ‹http://www.slownik-online.pl/kopalinski› (access: 30.11.2015).
Wielki słownik wyrazów obcych i trudnych, ed. A. Markowski, R. Pawelec, Wilga, Warszawa 2001.
Zyzik E., Współpraca szkoły z rodzicami dzieci w młodszym wieku szkolnym, [in:] Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności, ed. I. Adamek, Z. Zbróg, Wyd. LIBRON, Kraków 2011.
Copyright (c) 2016 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: