Sustainable development as „the light at the end of the tunnel’’ for contemporary ecology

  • Jolanta Karbowniczek Akademia Ignatianum w Krakowie
Keywords: sustainable development, environment, economy, society, ecology, education for sustainable development

Abstract

The article refers to the concept of sustainable development, and presents the close relations between the environment, economy and society, and informs the reader that the development of the individual in these three areas should not be at the expense of others. Education for sustainable development, which is mentioned in the article, is a response to the growing environmental crisis, is a conviction that our behaviour needs to change. It popularises critical thinking, shapes active attitudes which favour the environment protection, it also promotes participation of the society in decision-making processes, respect for biodiversity and a holistic picture between man, society and nature.

References

Bocian A.F., Procesy globalizacji a zrównoważony rozwój. Szanse Polski, [in:] Zrównoważony rozwój i ochrona środowiska w gospodarce, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, ed. D. Kiełczewski, B. Dobrzańska, Białystok 2007, p. 147-160.

Cichy D., Obszar edukacyjny filozofii zrównoważonego rozwoju, [in:] ,,Edukacja Biologiczna i Środowiskowa’’ 2011 no 1, p. 87-91.

Czerewko G., Rudyńska I., Zrównoważony rozwój jako podstawa wzrostu gospodarczego i jakości życia, [in:] Człowiek a koncepcja zrównoważonego rozwoju, ed. B. Kościk, M. Sławińska, Wydawnictwo Wieś Jutra, Warszawa 2009, p. 33-46.

Domka L., Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju, Wydawnictwo Naukowe PWN, Poznań 2001.

Gierczycka J., Ewaluacja wspólnych polityk Unii Europejskiej w kierunku zrównoważonego rozwoju, [in:] Ekologiczne problemy zrównoważonego rozwoju, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, ed. D. Kiełczewski, B. Dobrzańska, Białystok 2007, p. 62-69.

Jabłoński J., Zrównoważony rozwój w Strategii Lizbońskiej, [in:] Zrównoważony rozwój i ochrona środowiska w gospodarce, ed. B.M. Dobrzańskiej, D. Kiełczewskiego, Wyd. Wyższej Szkoły Ekonomicznej, Białystok 2007, p. 47.

Jan Paweł II, Encyklika Centesimus Annus nr 37, [in:] Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II, Wydawnictwo M. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 02 kwietnia 1997 r.

Dz. U. 1997, nr 78, poz. 483 z późn. zm. Art. 3 pkt. 50 ustawy z 27 kwietnia 2001 r.

Prawo ochrony środowiska, Dz. U. 2001, nr 62, poz. 627 z późn. zm. Por. art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, tekst jednolity Dz. U. 2009, nr.151, poz. 1220 z późn. zm.

Łuszczyk M., Koncepcja rozwoju zrównoważonego w polityce ekologicznej państwa, [in:] „Oeconomica” 287 (63), p. 127-137.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2001.

Przez edukację do zrównoważonego rozwoju. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2001.

Report of the United Nations Conference on the Human Environment, Document A/Conf./48.14/Rev. 1, roz. 1, New York 1972, p. 46.

Ustawa z 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, tekst jednolity Dz. U. 2006, nr. 89, poz. 625 z późn. zm.

Wrzosek S., Geneza uregulowań prawnych dotyczących realizacji zrównoważonego rozwoju, [in:] Rozwój zrównoważony na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym – doświadczenia polskie i możliwości ich zastosowania na Ukrainie, ed. S. Kozłowski, A. Haładyj, Wyd. KUL, Lublin 2006, p. 107-119.

Wytrążek W., Wdrażanie zasady zrównoważonego rozwoju w działaniach samorządu terytorialnego, [in:] Rozwój zrównoważony na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym – doświadczenia polskie i możliwości ich zastosowania na Ukrainie, ed. S. Kozłowski, A. Haładyj, Wyd. KUL, Lublin 2006, p. 184-189.

http://europa.eu/legislation_summaries/agriculture/environment/ l28027_pl.htm (dostęp: 25.07.2012).

Published
2016-07-06
How to Cite
Karbowniczek, J. (2016). Sustainable development as „the light at the end of the tunnel’’ for contemporary ecology. Elementary Education in Theory and Practice, 8(27/1). Retrieved from https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/13-26

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>