Komputerowe wspomaganie zdolności i umiejętności muzycznych dzieci sześcioletnich
Abstrakt
W literaturze wiele miejsca poświęca się zagadnieniom związanym z rozwijaniem podstawowych umiejętności muzycznych małych dzieci. Są one niezwykle ważne w procesie ich aktywnego i twórczego kontaktu z muzyką. W ścisłym związku z umiejętnościami muzycznymi pozostają zdolności muzyczne, stanowiące potencjał do ich zdobywania. W zdolności muzyczne wyposażone jest od chwili narodzin, w mniejszym lub większym stopniu, każde dziecko. Umiejętności muzyczne przejawiają się natomiast w jego muzycznej działalności i zostają wykształcone w procesie uczenia się. Dotychczasowe wyniki badań, dotyczące poziomu umuzykalnienia dzieci przedszkolnych, nie napawają optymizmem. Coraz więcej autorów dostrzega, iż problemem jest pozostawienie dzieci bez edukacji muzycznej, które oznacza brak aktywności muzycznej, nierozwijanie podstawowych zdolności muzycznych każdego wychowanka oraz nieznajomość języka muzyki jako swoistego kodu12. Niezbędne jest zatem poszukiwanie nowych rozwiązań i metod procesu kształcenia oraz pracy nauczycieli w zakresie umuzykalnienia w przedszkolu. Problematyka wykorzystania komputera w procesie wychowania przedszkolnego, jako medium wspomagającego proces rozwijania zdolności i umiejętności muzycznych, jest jeszcze rzadko podejmowana. Nauczycielowi stosującemu tradycyjne metody pracy coraz trudniej jest sprostać wymogom pedagogicznym. Obecnie wielu z nich wykorzystuje w swej pracy pedagogicznej nowoczesne technologie informacyjne. Rośnie liczba innowacji pedagogicznych, które opierają się na wykorzystaniu edukacyjnych programów multimedialnych. Wyniki powyższych badań sugerują, że zarówno poziom zdolności, jak i poziom umiejętności muzycznych dzieci przedszkolnych nie różnił się istotnie w obu metodach pracy nad rozwojem muzycznym dziecka, co jest ważną wskazówką dla nauczycieli, często przeceniających technologie informatyczne w procesach dydaktycznych.
Bibliografia
Bonna B., Zdolności audiacyjne a umiejętności muzyczne, „Wychowanie Muzyczne w Szkole”, (2004)3.
Juszczyk S., Rola teleinformatyki w naukach o wychowaniu, [w:] Pedagogika i informatyka. Materiały konferencyjne, red. A. Mitas, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Cieszyn 2000.
Kamińska B., Kotarska H., Średnia miara słuchu muzycznego. Podręcznik do testu Edwina E. Gordona. Standaryzacja polska, Wyd. Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2000.
Maszke A.W., Tok przygotowywania badań, [w:] Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, GWP, Gdańsk 2010.
Manturzewska M., Kotarska H., Miklaszewski L., Miklaszewski K., Zdolności, uzdolnienia i talent muzyczny, [w:] Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, red. M. Manturzewska, H. Kotarska, WSiP, Warszawa 1990.
Przychodzińska M., Edukacja muzyczna dziś. Idee – pytania – niepokoje, [w:] Edukacja muzyczna w Polsce. Diagnozy, debaty, aspiracje, red. A. Białkowski, M. Grusiewicz, M. Michalak, Fundacja „Muzyka jest dla wszystkich”, Warszawa 2010.
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, WAiP, Warszawa 2008.
Sacher W., Wczesnoszkolna edukacja muzyczna, „Impuls”, Kraków 1997.
Shuter-Dyson R., Gabriel C., Psychologia uzdolnienia muzycznego, WSiP, Warszawa 1986.
Zwolińska E., Jankowski W. (red.), Teoria uczenia się muzyki według Edwina E. Gordona, WSP, Bydgoszcz oraz AMFC, Warszawa 1995.
Copyright (c) 2015 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: